PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základní gymnastika - PGYM130K
Anglický název: Basic Gymnastics
Zajišťuje: Katedra gymnastiky a úpolových sportů (51-300600)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z [HS]
Počet míst: 33 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Roman Malíř
Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Karolína Drahotová
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Základním pilířem předmětu jsou kompetence vedení a organizace při aplikaci různých gymnastických cvičení, která jsou různorodě zaměřena. Součástí těchto cvičení je učení se širokého spektra základních gymnastických dovedností, a metodických zásad rozvoje pohybových schopností v gymnastice. Vše je završeno spojením tohoto rozvoje motorických schopností a učení se dovedností do gymnastické motoricko-funkční přípravy, kdy je student schopen aplikovat zpevňovací; podporovou; visovou; rotační; odrazovou a doskokovou subpřípravu z gymnastické motoricko-funkční přípravy do školní tělesné výchovy. Základní gymnastika nabízí také bohatý zásobník cvičení obsažených ve veškerých gymnastických aktivitách, která lze aplikovat do jiných pohybových intervencí nesouvisejících přímo s gymnastickými aktivitami. V neposlední řadě předmět obsahuje také základní teoretické poznatky ohledně držení těla nebo biomechaniky tělesných cvičení přenesených do praxe právě v gymnastických aktivitách.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)

Cílem předmětu je naučit studenty vést a organizovat rozcvičení v oblasti gymnastických aktivit, vybavit studenty bohatým zásobníkem cvičení, která jsou esenciální pro navazující předměty ve studiu, jako je Rytmická gymnastika a tanec a Teorie a základy didaktiky gymnastiky.

Po absolvování předmětu student disponuje těmito kompetencemi:

Student zvládá organizovat a vést rozcvičení ve větší skupině v plném rozsahu s použitím hudby a náčiní v oblasti tělesné výchovy (práce s žáky ZŠ a SŠ).

Student je plně kompetentní v rámci písemných příprav k intervenčním pohybovým programům, jako je příprava protokolu rozcvičení.

Student ovládá odbornou terminologii v češtině v rámci tělesných cvičení bez náčiní a s náčiním a zvládá její aplikaci v praxi.

Student umí předvést základní dovednosti spojené s gymnastickými aktivitami, zejména cvičení prostných a zvládá také základy cvičení na nářadí v rámci gymnastické motoricko-funkční (akrobatické) přípravy.

Student je schopen analyzovat základní držení těla a základní odchylky od korektního držení těla, a zároveň podávat zpětnou vazbu při implementaci jednotlivých cvičení v praxi.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)

Požadavky na zápočet:

100% účast na přímé výuce

Praktické zápočtové požadavky - kontrolní cviky, vlastní výstup (vedení rozcvičení)

Teoretické zápočtové požadavky - vypracovat koncept dvou různých typů rozcvičení, písemný vědomostní test

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.

SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4

APPELT, K., LIBRA, M., STEJSKALOVÁ, I. Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra, 2004. 129 s.

WERNER, P. H., WILLIAMS, L. H., HALL, T. J. Teaching Children Gymnastics. Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-71820-898-8. DOI: 10.5040/9781718208988

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD.

KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha: Karolinum, 2009. 114 s. ISBN 978-80-246-1733-6

Doplňující literatura:

BEHM, D. G., a CHAOUACHI, A. A review of the acute effects of static and dynamic stretching on performance. European Journal of Applied Physiology. 2011, roč. 111, č. 11, s. 2633-2651. ISSN 1439-6319, 1439-6327. DOI: 10.1007/s00421-011-1879-2

BISHOP, D. Warm Up I: Potential Mechanisms and the Effects of Passive Warm Up on Exercise Performance. Sports Medicine. 2003, roč. 33, č. 6, s. 439-454. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333060-00005

BISHOP, D. Warm up II: performance changes following active warm up and how to structure the warm up. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). 2003, roč. 33, č. 7, s. 483-498. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333070-00002

FRADKIN, A. J., ZAZRYN, T. R. a SMOLIGA, J. M. Effects of Warming-up on Physical Performance: A Systematic Review With Meta-analysis. Journal of Strength and Conditioning Research. 2010, roč. 24, č. 1, s. 140-148. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/JSC.0b013e3181c643a0

COELHO, J. Gymnastics and movement instruction: Fighting the decline in motor fitness. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Taylor & Francis, 2010, roč. 81, č. 1, s. 14-18.

ROBINSON, D. B., RANDALLL. a ANDREWS, E. Physical education teachers’ (lack of) gymnastics instruction: an exploration of a neglected curriculum requirement. Curriculum Studies in Health and Physical Education. Routledge, 2020, roč. 11, č. 1, s. 67-82. ISSN 2574-2981. DOI: 10.1080/25742981.2020.1715232

RUDD, J. R. a kol. The Impact of Gymnastics on Children’s Physical Self-Concept and Movement Skill Development in Primary Schools. Measurement in Physical Education and Exercise Science. Routledge, 2017, roč. 21, č. 2, s. 92-100. ISSN 1091-367X. DOI: 10.1080/1091367X.2016.1273225

ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení. Praha: Svoboda, 1998. 51 s. ISBN 80-205-0529-6.

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK, 2014.

KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.

KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.

NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)

Písemný vědomostní test (teoretická východiska z jednotlivých lekcí)

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)

Témata seminářů:

1. Vývoj a současný stav gymnastických aktivit, charakteristika gymnastických druhů a sportů; Vedení a organizace gymnastického rozcvičení, praktická aplikace rozcvičení s hudbou, ukázka kontrolních cviků; Struktura a význam celkového rozcvičení - fyziologické zdůvodnění, faktory ovlivňující rozcvičení; Didaktické zásady týkající se vedení a organizace rozcvičení (psychologické aspekty práce s žáky a se studenty). Stimulace koordinačních schopností

2. Názvosloví cvičení prostných v češtině, požadavky k seminární práci. Výstup studentů v rozcvičení; Využití náčiní (bosu, expandéry) ve cvičení; Držení těla a jeho význam v praxi. Síla dolních končetin a korekce držení těla v praxi.

3. Motorické schopnosti (úvod), aerobní zdatnost, pohyblivost, síla a rozvoj motorických schopností v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení; Stabilizační systém a jeho funkce. Cvičení zaměřená na stabilizační systém. Rozvoj pohyblivosti a síly svalů trupu, cvičení ve dvojicích.

4. MFP a její subpřípravy. Výstup studentů v rozcvičení. Možnosti využití zpevňovací subpřípravy ve dvojicích, dovednost stoje na rukou; MFP, podporová; Cvičení na medicinbalech, kruzích a podporová cvičení na prostných; MFP, visová subpříprava. Cvičení na kruzích a hrazdě - visová cvičení a komíhání; MFP, odrazová a doskoková subpříprava. Odrazová a doskoková cvičení na prostných a na nářadí; MFP, rotační subpříprava, mechanismy zatížení v gymnastice. Kotouly, obraty, salta. Aplikace MFP subpříprav v tréninku - herní formy.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (11.10.2022)

Studijní opory jsou dostupné v následujících odkazech:

https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf

https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf

Gymnastická terminologie v odkazu: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html

Gymnastika v obrazech - Jan Chrudimský, Jaroslav Krištofič, Jaroslav Marek, Jitka Vorálková v odkazu: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html

Studijní materiály pro hybridní výuku budou aktualizovány v programu MS Teams - Skupina "Základní gymnastika - dálkaři", přístupový kód bude rozeslán příslušným studentům.

Pro samostudium využijte Moodle 1, kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php? id=10530 Klíč pro přihlášení dostane student po zápisu do předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK