PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gymnastika IV - PGYM076
Anglický název: Gymnastics IV.
Zajišťuje: Gymnastika (51-600200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:0/6, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Viléma Novotná
Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
PhDr. Mgr. Iveta Holá, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: TAJ (22.02.2007)
Charakteristika: Rytmická gymnastika jako forma hudebně pohybové výchovy je zaměřena na osvojování esteticko koordinačních dovedností. Využívá cvičení bez náčiní a s náčiním. Rozvíjení tvořivosti směřuje ke tvorbě pohybových skladeb.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (30.05.2008)

Osvojení si vybraných okruhů pohybových dovedností cvičení bez náčiní. Zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním. Uplatnění získaných poznatků v hudebně pohybové tvorbě. Tvorba, proces realizace a hodnocení pohybových skladeb.

Literatura
Poslední úprava: TAJ (22.02.2007)

Povinná:

1. MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha : Karolinum, 1993, 222 s. ISBN 382-198-92

2. NOVOTNÁ, V. Pohybová skladba Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-860-3

Doporučená literatura:

1. KOSTKOVÁ, J. a kol. Rytmická gymnastika. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9

2. PANSKÁ, Š., THOROVSKÝ, J. Základní technika cvičení s náčiním. Praha : ÚŠ ČOS, 1998.

3. PANSKÁ, Š., THOROVSKÝ, J. Rozcvičky. Praha : ÚŠ ČOS, 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • Účast na přímé výuce - 28 hodin.
  • Studium literatury. (problematika G I, G II, G III, G IV - ústní zkouška)
  • Praxe - zvládnutí pohybových etud s vybraným náčiním.
  • Seminární práce - popis 16 taktů dané skladby.
  • Písemný test z teorie a didaktiky rytmické gymnastiky.
  • Tvůrčí činnost - zpracování a předvedení pohybové skladby, sestavy.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. (13.10.2010)

Teorie a didaktika hudebně pohybových vztahů. Osvojení vybraných okruhů pohybových dovedností cvičení bez náčiní. Zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním. Uplatnění získaných poznatků v hudebně pohybové tvorbě. Tvorba, proces realizace a hodnocení pohybových skladeb. Teorie h-p vztahů je v každé lekci aplikována do praktických cvičení.

Semináře:

1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu. Bentleyův test hudebnosti. Náčiní v RG.

2.-3. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Tempo a jeho změny. Seznámení se základními časovými jednotkami. Cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky a jejich rytmické a prostorové variace. Švihadlo, sestava.

4.-5. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu. Cvičení bez náčiní: skoky se svislým stoupáním těžiště. Využití rytmických náčiní (tlukátka, tamburíny), malé míčky, míč.

6.-7. Dynamika v pohybu a v hudbě. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů. Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Cvičení bez náčiní: skoky se šikmým stoupáním těžiště. Rovnovážné tvary. Sestava s míčem. Obruč.

8.-9. Charakteristické rytmy. Rytmické modely základních tanečních kroků ve 2/4 a 3/4 taktu. Jejich uplatnění v pohybové improvizaci a tanečních hrách. Cvičení bez náčiní: základní taneční kroky ve 2/4 a 3/4 taktu. Obraty. Pohybové vazby s obručí. Stuha a závoj.

10.-11. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně pohybovém projevu. Improvizace s využitím agogických změn. Význam pohybových skladeb pro společenskou, pohybovou a estetickou kultivaci člověka. Základy teorie tvořivosti a základy kompoziční techniky.

12.-13. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Zásady pro tvorbu PS, principy tvorby PS, proces realizace pohybových skladeb. Sestavy, skladby. Hodnocení pohybových skladeb, hromadné pohybové skladby, Gymnaestrády.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK