PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Developmental Kinesiology - PFYZ001C
Anglický název: Developmental Kinesiology
Zajišťuje: Katedra fyzioterapie (51-300400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 42 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Rehabilitace
Je korekvizitou pro: PFYZ054C, PFYZ061C
Ve slož. neslučitelnosti pro: PFYZ219C
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (05.09.2019)
The course follows the course "Clinical Kinesiology" and its main aim is to extend the knowledge of general kinesiology by so-called developmental principles. The course is aimed at understanding the dynamics of momentum development related to the gradual maturation of the CNS. Among other things, the emphasis is placed on the fact that developmental kinesiology focused primarily on the first 12 to 18 months after birth is an important contribution to the study of movement and therapy of locomotor disorders. The course also includes an introduction to CKP and ICP (DMO) and practical exercises including patient demonstrations.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D. (19.09.2020)

Learning Outcomes:

The aim of the course is to provide students with the knowledge, skills and general competencies so that after the completion of the course the students:

  • demonstrates knowledge of the principles of momentum development related to the gradual maturation of the CNS
  • demonstrates the ability to orientate in the level of postural development of the child
  • demonstrates knowledge of an overview of diagnostic procedures used in childhood
  • demonstrates the ability to document the child's movement behavior and present the conclusions of his observation
  • demonstrates knowledge of the principles of child manipulation and sensorimotor stimulation (see course syllabus)
  • demonstrates an understanding of the principles of basic motor development disorders, including coordination disorders and cerebral palsy (see course syllabus)

Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (05.09.2019)

CONNOLLY, K. J., Forsberg, H. (eds.) Neurophysiology and Neuropsychology of Motor Development. London : Mac Keith Press, 1997. 378 s. ISBN 1-898683-10-7.

KOLAR, P. et all., Clinical rehabilitation. 1st edition. Prague: RPS, 2013. 764s. ISBN 978-80-905438-0-5.

PIEK, J. P. Infant motor development. Human Kinetics, 2006, ISBN 978-0-7360-0226-4.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

Credit Requirements:

  • elaboration of literature search on a given topic
  • presentation of selected development period

Exam Requirements:

  • classified seminar paper on a given topic
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (05.09.2019)

Lectures:

1. Fetal motor development. Maturation of CNS related to motor behaviour of the child

2. Developmental stages in childhood (from righting mechanisms to bipedal locomotion)

3. Sensomotor development and primitive reflexology

4. Postural reactivity and ontogenesis of supportive functions

5. Differentiated function of muscles through the developmental stages, grip improvement and voluntary motor system

6. Central coordination disorder and pathological syndromes of CNS disorders

7. Manipulating a child, sensomotor stimulation, aids

Practicals:

1. - 7. Child manipulation, sensorimotor stimulation, work with aids (prams, seats, etc.)

8. - 14. Demonstration and analysis of children and pediatric patients

Studijní opory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D. (28.06.2023)

Study Aids:
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10127

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK