Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
Předmět seznamuje studenty s fyzikálními zákonitostmi biologických jevů. Důraz je kladen na schopnost aplikovat obecné fyzikální principy ve zdravotnickém prostředí. Jedná se o pochopení principu jak vyšetřovacích, tak terapeutických postupů především pohybového systému, které jsou zaleženy na fyzikálních principech. Je nutné sledovat vývoj nových technologií, které se objevují v klinické praxi, jako jsou např. zobrazovací metody (ultrazvukové, dopplerovské, počítačová tomografie, magnetická rezonance).
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with physical laws of biological phenomena. Emphasis is placed on the ability to apply general physical principles in the medical environment. It is an understanding of the principle of both investigative and therapeutic procedures, primarily of the musculoskeletal system, which are based on physical principles. It is necessary to monitor the development of new technologies that appear in clinical practice, such as imaging (ultrasound, doppler, computed tomography, magnetic resonance imaging). The biophysical part contains the following thematic scopes: the system aspect, mechanics, mechanics of liquids, vibrations, acoustics, thermodynamics, solutions and colloids, electricity and magnetism, optics, ionisation radiation. The biomechanical part of the course contains fundamental concepts; the movement system; human movement from the perspective of kinematics; dynamics of human movement; mechanical characteristics of tissues; locomotion, manipulation and postural stability.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
Cílem předmětu je v návaznosti na středoškolskou fyziku poskytnout studentům oboru ortotik-protetik výchozí poznatky z biofyziky, které v následné biomechanické části budou využity k výkladu stěžejních principů biomechaniky pohybového aparátu člověka.
Dovednosti
· Student definuje fyzikální veličiny, rozpozná veličiny podle použité značky a jednotek.
· Vypočítá hodnoty zadaných veličin v různých jednotkách.
· Vysvětlí rozdíl mezi pevnou, kapalnou a plynnou látkou a jejich možnosti využití v interakci s lidským organismem.
· Rozlišuje mezi mechanickým a elektromagnetickým vlněním, chápe princip jejich popisných veličin.
· Charakterizuje jednotlivé základní vyšetřovací a diagnostické postupy využívající různé fyzikální jevy.
· Popíše hlavní vliv jednotlivých fyzikálních jevů na určené složky systému člověka
· Kompetence
· Je schopen posoudit a porovnat výsledky vyšetření klientů s využitím různých biofyzikálních metod.
· Využívá získané vědomosti a dovednosti k rozhodování o prevenci poškození organismu aplikací fyzikálních jevů na klienty
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
The aim of the course is to provide students in the orthotics-prosthetics field with basic knowledge of biophysics, which will be used in the subsequent biomechanical part to explain the core principles of the biomechanics of the human locomotor system.
Skills • The student defines physical quantities, recognizes quantities according to the used mark and units. • Calculates the values of the specified quantities in different units. • Explain the difference between solid, liquid and gaseous matter and their possibilities of use in interaction with the human organism. • Distinguishes between mechanical and electromagnetic waves, understands the principle of their descriptive quantities. • It characterizes individual basic examination and diagnostic procedures using various physical phenomena. • Describes the main influence of individual physical phenomena on specific components of the human system • Competence • Is able to assess and compare the results of client examinations using various biophysical methods. • Uses acquired knowledge and skills to make decisions about preventing damage to the organism by applying physical phenomena to clients
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
Doporučená literatura: Elektronické skriptum http://biomech.ftvs.cuni.cz/pbpk/kompendium/index.php Karas, V., & Otáhal, S. (1991) Základy biomechaniky pohybového aparátu člověka. 1. vyd. Praha: Karolinum, 234 s. Valenta, J. (1985). Biomechanika, Academia, 1. vyd., 539 p. ISBN 80-246-0306. Beneš, J., Stránský, P., & Vítek, F. (2005). Základy lékařské biofyziky. Karolinum. Karas, V., & Otáhal, S. (1991). Základy biomechaniky pohybového aparátu člověka. Karolinum. Pfeiffer, J., & Votava, J. (1983). Rehabilitace s využitím techniky. Avicenum.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
Zápočet: obhájit esej na vybrané téma
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
Přednášky na téma 1. Systémový aspekt (vztah struktura - chování - funkce ), obecný vztah mezi silou, impedancí a tokem 2. Termodynamika a Mechanika tekutin 3. Vibrace 4. Hydroterapie, Masážní vany, vířivé vany a bazény, Masážní oleje a emulze 5. Roztoky a koloidy 6. Akustika 7. Ultrazvukové terapeutické přístroje, Ultrazvukové diagnostické přístroje 8. Elektřina a magnetismus 9. Elektroléčba, Elektrické stimulátory 10. Optika 11. Laserová terapie 12. Magnetoterapie, Pulzní magnetické pole, aplikátory 13. Přístroje kombinované - různé typy terapií (např. elektroléčba, ultrazvuk, laser) 14. Masážní zařízení, principy mechanického působení, vakuově kompresní terapie
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
Přednášky budou probíhat pomocí MS TEAMS, studentům budou k dispozici prezentace v programu PowerPoint. Připojte se k on-line výuce v MS Teams prostřednictvím odkazu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abbc9ae1718e34b10b2577a4c5b0cd5ea%40thread.tacv2/conversations?groupId=522b55c1-9c1e-4362-9c14-7f1a674e4a64&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2