PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonomika a finanční management - OSVD31X10
Anglický název: Economics and Financial Management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 10
Rozsah, examinace: 28/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)
Účastník se orientuje v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi a je seznámen se systémem vícezdrojového financování. Část předmětu bude věnována i rozdílům ve financování škol s veřejným a neveřejným zřizovatelem a efektivitě ve vzdělávání. Dále se seznámí se základními kompetencemi zřizovatele při zřízení nebo zrušení školy, při kontrole jeho čerpání a při jeho vypořádání se zřizovatelem a státním rozpočtem. Účastník se seznámí se stanovením hospodářského výsledku, s principem hmotné zainteresovanosti, druhy fondů PO a pravidly jejich použití. Cílem kapitoly účetnictví je definovat vstupy a výstupy účetnictví, přiblížit jeho vedení. V části platů a mezd, doplňkové a jiné činnosti a kontroly se seznámí se základními pojmy z oblasti odměňování, pravidly rozpisu rozpočtu mzdových prostředků a zásadami jejich využívání, s pravidly, za kterých může škola zřízená MŠMT, obcí nebo krajem kromě své hlavní činnosti efektivně využívat svěřený majetek a zajišťovat tak pro sebe další zdroje, seznámí se s obecnými principy kontroly hospodaření s veřejnými finančními prostředky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Absolvent modulu EKONOMIKA A FINANČNÍ MANAGEMENT:

·       orientuje se v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi

·      je seznámen se systémem vícezdrojového financování nákladů školství, se základními kompetencemi zřizovatele v oblasti financování a se zásadami využívání prostředků státního rozpočtu

·      je schopen sestavit návrh rozpočtu školy a kontrolovat jeho čerpání

·      seznámí se se základními principy vedení účetnictví, stanovením výsledku hospodaření, zajišťováním dalších zdrojů a kontrolou hospodaření s veřejnými prostředky

·      na základě získaných vědomostí je schopen zajistit efektivní využívání svěřeného majetku a dodržování právních předpisů v oblasti financování škol a školských zařízení včetně tvorby vnitřních předpisů z této oblasti řízené organizace.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (01.02.2022)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Literatura:

Základní:

  • Ekonomika, financování a účetnictví škol, Studijní texty k modulu Ekonomika a finanční management, KAMV PedF UK v Praze – Profesionalizace KK
  • Soubor podpůrných studijních opor k modulu EFÚŠ – Kompetence zřizovatele, Rozpočet přímých nákladů, Mzdy, platy a odměňování ve školství, Cestovní náhrady
  • Ekonomika a finanční management pro řídící pracovníky školství, e-learningový výukový program, KAMV PedF UK v Praze

    

Ostatní doporučená literatura v aktuálním znění:

  • Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ČR
  • Zákon č. 219/2000 S., o majetku ČR
  • Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
  • Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
  • Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
  • Nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí
  • Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a vyhl. č. 416/2004 Sb., kterou se provádí z. č. 320/2001 Sb.
  • Vyhláška MF č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb
  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (využití při kategorizaci majetku)
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Zákon č. 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  • Zákon č. 90/ 2012 Sb., o obchodních korporacích
  • Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a o postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)
  • PEKOVÁ, J. (2011). Finance územní samosprávy – teorie a praxe. Praha: Wolters Kluwer.
  • PEKOVÁ, J. (2012). Veřejné finance. Teorie a praxe v ČR.Praha: Wolters Kluwer.
  • PEKOVÁ J., PILNÝ J., JETMAR M. (2012). Veřejný sektor  - řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer.

 

 

Případně další aktuální vydání základních právních předpisů pro oblast financování škol a školských zařízení. Všechny výše uvedené právní předpisy v platném znění.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Sylabus:   

Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi

Finanční management:

Prezenční část:

Právní předpisy při financování škol:

  • obecně platné právní předpisy,
  • speciální předpisy pro oblast školství,
  • ostatní předpisy upravující financování škol,
  • způsoby zveřejňování předpisů.

Distanční část:

Zdroje financování škol:

  • základní právní prostředí,
  • náklady školy a jejich členění,
  • zdroje financování,
  • časové použití prostředků.

Ekonomika vzdělávání:

Distanční část

Kompetence zřizovatele při financování škol:

  • kompetence obcí, krajů,
  • kompetence MŠMT,
  • kompetence zřizovatelů soukromých škol,
  • kompetence zřizovatelů církevních škol,
  • jmenování statutárních orgánů.

Prezenční část:

Rozpočet školy a jejich součástí:

  • základní právní prostředí,
  • návrh rozpočtu školy (právního subjektu),
  • specifické problémy nákladů,
  • stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu,
  • regulace čerpání rozpočtu,
  • kontrola čerpání rozpočtu,
  • rozpočtové změny,
  • rozbor hospodaření,
  • časové řady.

Fondy příspěvkové organizace:

  • druhy fondů
  • hospodářský výsledek,
  • zásady stanovení hospodářského výsledku,
  • porušení rozpočtové kázně.

Distanční část:

Účetnictví:

  • zákon o účetnictví,
  • předávání funkcí,
  • specifické účetní případy.

Platy, mzdy:

  • základní pojmy a pravidla odměňování z ekon. pohledu,
  • specifické okruhy financování,
  • rozpočet platů a mezd,
  • složky platu, mezd, náhrady, odvody.

Prezenční část:

Doplňková a jiná činnost:

  • právní předpisy,
  • doplňková činnost,
  • jiná činnost,
  • zásady odměňování v doplňkové resp. jiné činnosti.

Kontrola:

Prezenční část

  • základní právní předpisy,
  • obecné principy kontroly,
  • pokuty ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,

Distanční část

  • oznamovací povinnost,
  • příklady kontrolních okruhů.

Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ – prezenční část

  • Aktuální a novelizované normy související s ekonomikou a financováním škol a ŠZ
  • Financování regionálního školství
  • PH max.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (16.01.2022)

Zkouška:

Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi (ústní zkouška z modulu Ekonomika a finanční management) – okruhy ke zkoušce budou předem zadány; u zkoušky bude zohledněn výsledek závěrečného on-line testu a výsledné hodnocení plnění e-learningových cvičných aktivit, plnění úkolů, včetně testu v rámci předmětu „Distanční vzdělávání k modulové výuce“.

   

Zápočty:

Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ– aktivní účast

Distanční vzdělávání k modulové výuce EFM - splnění distančních aktivit a úkolů včetně testů a písemné práce pod vedením lektora v souladu s nastavenými pravidly a hodnotící škálou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK