PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia lingvodidaktiky - ORRJ16125
Anglický název: Introduction to Language Didactics
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 4/4, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Seznámit studenty se základními otázkami lingvodidaktiky a obecné didaktiky cizích jazyků jako hraničních vědních disciplín, s jejich předmětem a k bázovým vědním oborům. Uvést studenty do lingvodidaktické terminologie a seznámit je s nejdůležitějšími koncepcemi vyučování cizím jazykům. Celková charakteristika lingvodidaktiky a její základní terminologie. Didaktika cizích jazyků jako hraniční vědní disciplína. Lingvistické, psychologické, pedagogické, psycholingvistické a sociolingvistické základy didaktiky cizích jazyků. Problematika cílů vyučování cizím jazykům. Základní složky vyučování cizímu jazyku. Jazykové roviny (jazykové prostředky) a řečové dovednosti (druhy řečové činnosti) receptivní a produktivní a jejich vzájemné vztahy. Zřetel k mateřštině žáků při vyučování cizímu jazyku. Mezijazyková a vnitrojazyková interference. Současné pojetí principu komunikativnosti při vyučování cizímu jazyku. Etapy osvojování jazykového učiva. Základní lingvodidaktické koncepce vyučování cizím jazykům.
Cíl předmětu
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

Cíl kurzu: Seznámit studenty se základními otázkami lingvodidaktiky a obecné didaktiky cizích jazyků jako hraničních vědních disciplín, s jejich předmětem a k bázovým vědním oborům. Uvést studenty do lingvodidaktické terminologie a seznámit je s nejdůležitějšími koncepcemi vyučování cizím jazykům.

Literatura
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

JELĺNEK, S.; PURM, R. a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.

JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.

CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN,1976.

JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN,1985.

PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly.Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené).

časopis Cizí jazyky

časopis Russkij jazyk za rubežom

časopis Inostrannyje jazyki v škole

Sylabus -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

Celková charakteristika lingvodidaktiky a její základní terminologie. Didaktika cizích jazyků jako hraniční vědní disciplína. Lingvistické, psychologické, pedagogické, psycholingvistické a sociolingvistické základy didaktiky cizích jazyků. Problematika cílů vyučování cizím jazykům. Základní složky vyučování cizímu jazyku. Jazykové roviny (jazykové prostředky) a řečové dovednosti (druhy řečové činnosti) receptivní a produktivní a jejich vzájemné vztahy. Zřetel k mateřštině žáků při vyučování cizímu jazyku. Mezijazyková a vnitrojazyková interference. Současné pojetí principu komunikativnosti při vyučování cizímu jazyku. Etapy osvojování jazykového učiva. Základní lingvodidaktické koncepce vyučování cizím jazykům.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK