Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
Předmět má vybavit studenty znalostmi stavby a zejména funkce lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro povolání pedagoga volného času. Důraz bude položen na základní znalosti struktury lidského těla, řídící a regulační systémy s ohledem na vývoj a biologické zvláštnosti vývoje dítěte, pubescenta a adolescenta.
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of pedagogue of free time. The subject emphasises on basic knowledge of human body structure, control and regulation systems regarding to the development and biological speciality of the child, teenager* and adolescent development.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi stavby a zejména funkce lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro pedagogy volného času.
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of pedagogue of free time.
Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9.
KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7.
PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
Úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %).
Sylabus -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy.
2. Základy cytologie, histologie a organologie člověka.
3. Muskuloskeletární systém.
4. Kardiovaskulární systém.
5. Respirační systém.
6. Gastrointestinální systém.
7. Urogenitální systém.
8. Imunitní soustava.
9. Endokrinní soustava.
10. Nervová soustava.
11. Smyslová soustava.
12. Organismus jako dynamický systém - člověk a prostředí.
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.07.2012)
1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems.
2. Basics of human cytology, histology and organology.
3. Musculosceletar system.
4. Cardiovascular system.
5. Respiratory system.
6. Gastrointestinal system.
7. Urogenital system.
8. Immune system.
9. Endocrinous system.
10. Nervous system.
11. Sensory system.
12. Organism as a dynamic system - man and the environment.