PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sebezkušenostní seminář - OPNZ1Q033B
Anglický název: Self-Experience Seminar
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Cílem předmětu je prostřednictvím prožitkového učení vést k hlubšímu sebepoznání a pochopení své role při utváření interpersonálních vztahů uvnitř skupiny. Dále jde o zprostředkování principů sebepoznání, sebeposuzování, sdílení a reflexe v rámci vytvořené skupiny. Podpora dalšího rozvoje sociálních a komunikačních dovedností, které jsou nutné pro pracovníky pomáhajících profesí, mezi učitelství patří. Témata kurzu: 1. členství a partnerství ve skupině, důvěra ve skupinu, 2. sdílení, vyjadřování pocitů, 3. emoční podpora, pozitivní zpětná vazba, 4. principy pomoci druhým, vyžádaná pomoc, 5. přeznačkovávání, destigmatizace, 6. nácvik prvků chování, osvojování nových sociálních dovedností, 7. reflexe dosavadních zkušeností v práci se žáky.
Literatura
Poslední úprava: Bc. Veronika Chalupová (20.02.2024)

BLATNÝ, M., DOSEDLOVÁ, J., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno, Masarykova univerzita a Nakladatelství MSD, 2005.

GOULSTON, M. Domluvit se dá s každým: techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál, 2018.

JOSEPH, S. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2001.

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009.

PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013.

ROSENBERG, M. B., COSTETTI, V. Nenásilná komunikace a moc: v institucích, společnosti i rodině. Praha: Portál, 2019.

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003.

WATZLAWICK, P., BAVELAS, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2023)

Studijní opory jsou k dispozici v Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8319.

Pro zápočet student zpracovává reflektivní zprávu o posunech v rámci předmětu. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK