PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence syndromu vyhoření - OPNZ1Q028B
Anglický název: Prevention of Burnout Syndrome
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 38 (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět se věnuje profesní náročnosti a výskytu stresu v učitelství. Učitelství coby pomáhající profese vykazuje vysokou míru zátěže a stresu, který může při dlouhodobé silné expozici vést ke vzniku syndromu vyhoření. Cílem předmětu je seznámit studující jednak se stresory přítomnými v učitelství, s profesními nároky a dilematy a jednak s možnostmi jejich úspěšného zvládání a řešení, a to na úrovni jednotlivců, škol i resortu. V předmětu studujícím budou nabídnuty jak teoretické a empirické poznatky o učitelském stresu a syndromu vyhoření, tak příležitosti k poznání vlastních slabin při zvládání profesní náročnosti a k praktickému nácviku efektivních strategií. Předmět bude tvořen 5-6 setkáními, které se budou rovnoměrně věnovat představeným třem blokům. Ke každému setkání studující budou mít prostřednictvím platformy Moodle zadánu odbornou četbu a úkol praktického charakteru. Na setkání budou systematizovány teoretické a empirické poznatky o tématu a zejména prezentovány a diskutovány praktické úkoly. Předmět zahrnuje tři základní bloky: 1. Stres a zdroje stresu v učitelství - V prvním bloku bude charakterizován stres a popsány jeho projevy. Stres je v kurzu uchopován prostřednictvím Hobfollovy teorie zachování zdrojů a je definován prostřednictvím narušení rovnováhy organismu. Toto pojetí bude porovnáváno s dalšími přístupy. V prvním bloku bude také pozornost věnována klasifikaci příčin učitelského a obecně pracovního stresu, které vyplývají z českých i zahraničních výzkumů. Vedle generalizujících klasifikací bude ukázána individuální povaha stresorů. Studující budou prostřednictvím autodiagnostických technik mapovat vlastní profesní zátěž. Vyústěním prvního bloku bude představení syndromu vyhoření.; 2. Zvládání stresu - V druhém bloku budou představeny strategie zvládání stresu neboli copingové strategie, kterými jedinec reaguje na přítomný stres a usiluje o znovuobnovení rovnováhy organismu. Studující budou seznámeni s různými typologiemi copingových strategií a s empirickými výzkumy, které mapovaly využívané strategie zvládání učitelského stresu. Copingové strategie budou rozlišovány s ohledem na to, zda vedou k dlouhodobě úspěšnému zvládání stresu, tj. snižování jeho celkové míry. Za pomoci existujících dotazníků a dalších sebereflektujících metod budou studující vybízeni ke zmapování osobně preferovaných copingových strategií.; 3. Prevence syndromu vyhoření - Ve třetím bloku bude prezentován komplexní systém prevence učitelského vyhoření, který zahrnuje aktivity na úrovni jednotlivců, na úrovni učitelských sborů a škol a na úrovni školského systému. Pozornost bude věnována také možným intervencím v případech, kdy již došlo ke vzniku syndromu vyhoření.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (31.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 86,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; autodiagnostické techniky; pozorování, rozhovory a nácviky v přirozeném prostředí; rozbor zadaných úkolů; vzájemná reflexe
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

KOHOUTEK, R., ŘEHULKA, E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví. 2001, 21, 105-117.

LAZARUS, R. S. Coping theory and research: past, present, and future. Psychosomatic Medicine. 1993, 55, 234–247.

MAREK, T., SCHAUFELI, W. B., & MASLACH, C. Professional burnout: Recent developments in theory and research. Routledge, 2017.

SMETÁČKOVÁ, I. et al. Syndrom vyhoření a jeho souvislosti u vyučujících na českých základních škol. Českolovenská psychologie. 2019, 4, 386-401.

STOCK, C. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing a. s., 2010.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (31.01.2024)

Předpokladem pro splnění zkoušky je průběžná aktivní práce na přípravě na jednotlivá setkání, odevzdávání splněných úkolů (rozhovor, analýza situace apod), plná docházka a aktivní spolupráce v průběhu setkání. Zkouška je udělována na základě rozhovoru, při němž student přikáže schopnost vlastní reflexe tématu nad vypracovanými úkoly. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (02.02.2024)

Předmět zahrnuje tři základní bloky:

1. Stres a zdroje stresu v učitelství - V prvním bloku bude charakterizován stres a popsány jeho projevy. Stres je v kurzu uchopován prostřednictvím Hobfollovy teorie zachování zdrojů a je definován prostřednictvím narušení rovnováhy organismu. Toto pojetí bude porovnáváno s dalšími přístupy.
V prvním bloku bude také pozornost věnována klasifikaci příčin učitelského a obecně pracovního stresu, které vyplývají z českých i zahraničních výzkumů. Vedle generalizujících klasifikací bude ukázána individuální povaha stresorů. Studující budou prostřednictvím autodiagnostických technik mapovat vlastní profesní zátěž. Vyústěním prvního bloku bude představení syndromu vyhoření.

2. Zvládání stresu - V druhém bloku budou představeny strategie zvládání stresu neboli copingové strategie, kterými jedinec reaguje na přítomný stres a usiluje o znovuobnovení rovnováhy organismu. Studující budou seznámeni s různými typologiemi copingových strategií a s empirickými výzkumy, které mapovaly využívané strategie zvládání učitelského stresu. Copingové strategie budou rozlišovány s ohledem na to, zda vedou k dlouhodobě úspěšnému zvládání stresu, tj. snižování jeho celkové míry. Za pomoci existujících dotazníků a dalších sebereflektujících metod budou studující vybízeni ke zmapování osobně preferovaných copingových strategií.;

3. Prevence syndromu vyhoření - Ve třetím bloku bude prezentován komplexní systém prevence učitelského vyhoření, který zahrnuje aktivity na úrovni jednotlivců, na úrovni učitelských sborů a škol a na úrovni školského systému. Pozornost bude věnována také možným intervencím v případech, kdy již došlo ke vzniku syndromu vyho

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7817

Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná, doporučená literatura, aplikační úkoly, eventuálně i nahrávky přednášek. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK