PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zprostředkované učení a rozvoj kognitivních funkcí - OPNZ1Q027B
Anglický název: Mediated learning and cognitive development
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (11.01.2024)
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z praxe přípravy a realizace výuky/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení. Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principům zprostředkovaného učení. Kurz opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie pedagogické a vývojové psychologie: 1) Linii sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a 2) Linii studia vývoje poznávacích funkcí v interkulturní perspektivě Reuvena Feuersteina. Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní výukové hodiny s užitím prvků zprostředkovaného učení a tu následně prezentuje.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 87,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 40 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných úkolů; vzájemná reflexe 
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (05.11.2019)

BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000, 15(3), 293-306.  (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf)

FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H.,  FEUERSTEIN, L.S.  BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017.

KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013.BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991.

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009.

MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008.

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
  • 80% prezence (diskuse a skupinové aktivity)
  • individuální seminární práce písemná: vypracování přípravy vyučovací hodiny v souladu s principy zprostředkovaného učení
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)

Obsahová struktura kurzu:
1.    Co je zprostředkované učení a jak jej využíváme v pedagogické pedagogicko-psychologické praxi.
2.    Systematická výuka myšlení – vztah dovedností myslet a zprostředkovaného učení;  zprostředkované učení jako výchozí rámec systematické výuky myšlení
3.    Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí.
4.    Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje a relevantní pojetí inteligence.
5.    Zprostředkované učení jako základní koncept socio-kulturně orientovaných směrů pedagogické psychologie.
6.    Zprostředkované učení v díle R. Feuersteina
7.    Klíčové, kriteriální, znaky zprostředkovaného učení a jeho projevy ve výuce.
8.    Doplňkové znaky zprostředkovaného učení a jejich projevy ve výuce.
9.    Psychologická nástroje ve výuce podporující rozvoj dovedností myslet a učit se.
10.  Modelová prezentace využití zprostředkovaného učení v praxi.


Témata:

Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí

Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti

Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák

Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele

Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy

Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi

 

STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

 

Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (11.01.2024)

kurz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

Studijní opory jsou přístupné hostům pod heslem "ZZU"

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK