PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy učení a chování - OPNZ1Q026B
Anglický název: Learning and behavioral disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět navazuje na Pedagogickou a školní psychologii, kde byly zmíněny základní teoretické aspekty (definice, klinické projevy, legislativa ve vztahu k poskytování podpůrných opatření) problematiky specifických poruch učení a chování. Navazující předmět prohlubuje tyto poznatky, zejména ve vztahu ke konkrétním přístupům k žákům s těmito problémy na 2.stupni ZŠ a SŠ. Témata: 1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ) 2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán 3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory 4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory 5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory 6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech 7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán 8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy 9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště) 10. Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 85,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných úkolů; zpracování dílčích úkolů, zpracování kazuistiky, práce v Moodle
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (22.08.2019)

ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1

MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.

POKORNÁ, V.  Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

AUGER, M-T.; BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 

JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Praha: D+H, 2007.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.

MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008.

NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672- 3.

PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007.

ŠTÍPEK, P. Dítě na zabití. Praha: Portál, 2011.

TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004.

Vyhláška č. 72/2005 Sb., dostupné z http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-72-2005-sb-1

Legislativa pro vzdělávání žáků se SVP, vyhláška č. 73/2005 Sb. dostupné z http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)

Tematický sylabus kurzu:

1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ)

2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán

3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory

4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory

5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory

6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech

7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán

8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy

9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště)

10, Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.12.2019)

Pro nepřímé formy výuky slouží kurz v Moodle, na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8538

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK