PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vztah rodiny a školy - OPNZ1Q016B
Anglický název: Relations between schools and families
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)
Cíle kurzu: Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím. Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení. Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči. V rámci kurzu se studenti seznámí s různými formami komunikace učitele s rodiči - hromadnými i individuálními, poznají jejich účel, hlavně vlastnosti i kritická místa v kontextu vlastních cílů Využijeme dvě videa. Na prvním uvidíme nečekané setkání učitele s matkou žáka a budeme hledat různé "chyby" a dobrá řešení situace a přenos poznatků do dalších školních situací komunikace s rodiči. Na druhém videu, které zachytilo třídní schůzku, budeme vyhledávat a analyzovat různé aspekty setkání s rodiči, navrhneme opory pro realizaci společných setkání (třídní schůzky především). Vyzkoušíme průběžně některé komunikační techniky, které pomáhají dobře vést práci s rodiči a zvládat případné nepříjemné situace. Studenti také navrhnou aplikaci těchto technik na konkrétní situace, navržená řešení budeme společně diskutovat.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřina EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151.

RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2020. 

ROLLNICK, Stephen a kol. Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017. 

 https://robertcapek.cz/wp-content/uploads/2021/10/Nove-tridni-schuzky.pdf

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)

Sylabus kurzu

 1. Cíle práce s rodiči

 2. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla 

-        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)

-        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)

Vs.

-        Hromadné kontakty

-        Individuální

a)      Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace

           Popis a analýza videa        

b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa

c)      Individuální kontakty

        Popis a analýza videa

3. Pravidla komunikace s rodiči  

 5. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace  

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)

Aktivní účast na cvičení, společná diskuse.

 Malé písemné úkoly (několik řádek - odstavec), které budou sloužit jako podněty pro práci v semináři. 

 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)

kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2348

Více budeme používat Padlet. Link všichni zapsaní studenti dostanou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK