PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní třída a třídní učitel - OPNZ1Q015B
Anglický název: School class and teacher
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Vyučující: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi. Zvýšená pozornost je věnována diagnostice klimatu školní třídy a zásadám intervence při jeho ovlivňování, tvorbě třídnických hodin a roli třídního učitele v prevenci rizikového chování ve třídě. V kurzu budou oslovena tato témata: 1. Definice skupiny. Typologie skupin. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině/ ve třídě. 2. Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň. 3. Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody: pozorování, rozhovory, dotazníky, hry s diagnostickým potenciálem. 4. Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku. 5. Narušené vztahy ve skupině, šikana. Dívky a chlapci ve skupině. 6. Intervence ve školní třídě a její zásady. Třídní komunitní kruhy, tvorba pravidel, třídnická setkání. Role třídního učitele a tvorba třídnické hodiny. Vývoj třídnických hodin. Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu. 7. Ucelené programy primární prevence ve školní třídě. 8. Řešení náročných situací ve školní třídě.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (10.01.2024)

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2004.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (eds.) Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha: PedF UK, 2008.

BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.

ČAPEK R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010.
 
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.

HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha: Portál, 2004.

HRABAL, V. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002.

HRABAL, V. Sociální psychologie. Praha: PedF UK, 2002.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.

LAŠEK J. Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ,Z.  Komunikace ve školní třídě. Praha, Portál, 2012.

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I a II. Praha: PedF UK, 2013.
http://klima.pedagogika.cz/

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (10.01.2024)

Studijní opory:

Školní třída - východiska a reflexe řešených témat: https://drive.google.com/open?id=1zqjlXOZDXMPXl9LtQ18FDQoSB82YBXtg

Diagnostika třídy: https://drive.google.com/open?id=1gnSyYqrGVuqqCutJlPSrowKbpdHRgw524K5ufXQsoJU

Metodika vedení třídnických hodin: https://drive.google.com/open?id=1LXeHJJdF2ZAyu1mj05L16PyZYgqkDVra

Školní třída - intervence: https://drive.google.com/open?id=1Mwljv9ZlOuVg-nMo4WRbkgMvLKUgUuQZcZIYeRRQuz8

Třídnické hodiny: https://drive.google.com/open?id=1o95MVf1Dki8iaO96SAZnIrKn-mRu-2Io

Třída v pohodě: https://drive.google.com/open?id=1uv5vdewGE10TYxR9akVDDLwR1li0jpfh

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK