PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spolupráce učitele a asistenta pedagoga - OPNZ0Q160C
Anglický název: The Cooperation between a Teacher and a Teacher Asisstant
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (15.06.2018)
V běžných základních školách stoupá počet asistentů pedagoga. Učitelé jsou postaveni před hotovou věc a ze sólo-akce, na kterou byli zvyklí, jsou nuceni kooperovat s dalším pedagogickým pracovníkem. Absolventi pedagogických fakult nejsou na tento způsob práce připraveni a dochází k mnoha zbytečným konfliktům. V kurzu Spolupráce učitele a asistenta pedagoga, který je realizován jako součást projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), si studenti učitelství v rámci speciálně-pedagogického modulu zvýší znalosti o možnostech společné organizace individualizované práce žáků se SVP pedagogem a asistentem pedagoga s ohledem na specifika vzdělávacích potřeb žáků v základní škole a v rámci psychologického modulu si prakticky vyzkouší, jak s asistentem pedagoga ve vyučovací hodině komunikovat a spolupracovat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (15.06.2018)

Studenti učitelských oborů v rámci speciálně pedagogického modulu získají znalosti o práci asistenta pedagoga, o jeho spolupráci s učitelem při aplikaci podpůrných opatření u žáků s různým typem SVP. Absolventi budou mít přehled o možnostech modifikací výuky žáků s tělesným postižením, se zrakovým postižením, s mentálním postižením a s PAS. V rámci psychologického modulu se účastníci zcitliví prožitkovými aktivitami na práci ve dvojici, uvědomí si své možnosti. Interaktivními nácviky si vyzkouší komunikaci s asistentem, dozví se, jak dát zpětnou vazbu. Vytvoří přípravu vyučovací hodiny ve dvou a provedou její realizaci. Odnesou si přehled oblastí, které pomáhají nebo brzdí kvalitní spolupráci.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.02.2020)

Povinná literatura:

-          HÁJKOVÁ V.a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 

-          Horáčková, I. Metodika práce asistenta-spolupráce s učitelem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

-          Jindráková, L.; Vanková, K. Spolupráce s vychovatelem-asistentem učitele, aneb jak ve škole vytvořit tandem. Praha: Nová škola, o.p.s., 2003.

-          Teplá, M. Asistent pedagoga. Praha: Verlag Dashöfer, 2015.

-          Vyhláška č. 416/2017 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

 

Doporučená literatura:

-          Čadilová, V. - Žampachová, Z.Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4679-0 (elektronická verze)
-          Čadová, E. a kol.Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním.Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4684-4 (elektronická verze)
-          Hanák, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4677-6 (elektronická verze)
-          Janková, J. a kol. Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením.Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4686-8 (elektronická verze)
-          Kendíková, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016.
-          Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga. MŠMT, 2015.
-          Morávková Vejrochová, M. a kol. Standard práce asistenta pedagoga. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-          Mrázková, J.; Kucharská, A. Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga ve školách zapojených v projektu RAMPS VIP-III. Praha: NÚV, 2014.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (15.06.2018)

-          zážitkové sebepoznávací aktivity

-          modelování komunikačních situací

-          praktické nácviky výuky

-          diskuze nad dostupnými videy a články věnovanými spolupráci asistenta pedagoga a učitele

-          kontaktní metoda open book, kdy je teoretický výklad pedagoga bezprostředně doplňován aktivitou studentů a materiály ( e-knihami a tištěnými handouty).

-          e-learningové prostředí moodle

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.02.2020)

Tematické členění speciálně-pedagogického modulu (4 bloky po 4 hodinách, celkem 16 hod):

1.       blok: Vymezení role asistenta pedagoga (pracovní činnosti, kontext organizace a pracoviště), jeho metodické a odborné vedení, pozice v pracovním týmu na škole;

 

2.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem s tělesným postižením

         Aplikace podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním;

 

3.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem se zrakovým postižením

           Aplikace podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením;

 

4.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem s mentálním postižením a poruchou autistického spektra, aplikace podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra.

 

 

Tematické členění psychologického modulu (2 bloky po 4 hodinách + 2 hodiny práce v moodle prostředí - celkem 10 hodin):

1.       blok: Rozdělení rolí při práci ve dvoučlenném týmu –  možnosti, typy osobností, mé silné a slabé stránky; umění zpětné vazby – způsoby efektivní komunikace, negativní zpětná vazba, pozitivní zpětná vazba

 

2.       blok: Vyučovací hodina ve dvou – příprava, realizace, reflexe; příklady dobré praxe – praktické rady; na co si dát pozor – rizikové oblasti (komunikace s rodiči, se žáky,…)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.02.2020)

-          aktivní účast na výuce 

-           zpracování seminární práce do připraveného formuláře ( popis vyučiovací hodiny s rozvržením spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK