PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy chování - OPNZ0Q157B
Anglický název: Behavioral Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (45)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (03.02.2022)
Povinně volitelný kurz pro studenty učitelství II. stupně je zaměřen na oblast poruchového a problémového chování dětí a dospívajících. Soustředit se budeme především na problémy objevující se v období školní docházky. Studenti budou vedeni k uvažování o pedagogicko-psychologických souvislostech a úloze školy při prevenci a řešení problémového chování u dětí ve škole. S tím souvisí i seznámení se se širším systémem péče, úloze jednotlivých institucí (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, dětská psychiatrie, oddělení péče o rodinu a děti, oddělení sociální prevence atd.), jejich vzájemné propojenosti a návazností na školu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)

Doporučená literatura:

Hort, Vladimír., Hrdlička, Michal a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. 2008. (Vybrané kapitoly)

Klíma, Pavel. Základy etopedie. Praha: SPN. 1978

Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Praha, 2005.

Langmeier, Jiří a Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada. 2007.

Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015

Matoušek, Oldřich a Kroftová Andrea. Mládež a delikvence. Praha: Portál.2003 (Vybrané kapitoly)

 

Rief, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010.

Řehulka, Evžen. Prevence závislostí ve škole: Škola a zdraví pro 21: století. Praha: MSD, 2008Říčan, Pavel a Janošová, Pavlína. Jak na šikanu. Praha: Grada Pubishing, 2010.

Říčan, Pavel., Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. Praha. Grada. 2006. (Vybrané kapitoly)

Šimanovský, Zdeněk., Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2015

Štech, Stanislav. Školní socializace, disciplinace a prevence rizikového chování. In Miovský, Michal. Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2015.

Štech, Stanislav. Psychologické pohledy na školu – rozumíme školní socializaci? Psychologické dny 2004. Dostupné z http://cmps.ecn.cz/pd/2004/texty/text10.html

Štech, Stanislav a Viktorová, Ida. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. In PSŠE. Co se v mládí naučíš. (s. 147-153). Praha: UK PedF. Dostupné z http://kps.pedf.cuni.cz/psse/pdf/co_se_v_mladi_naucis/co_se_v_mladi_naucis_6.pdf

Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum. 1997

 

Zákony:

Zákon č. 109/2002 sb., O výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů

Zákon č. 369/1999 sb., O Sociálně – právní ochraně dětí

Zákon č. 89/2012 sb. Občanský zákoník – Rodinné právo

Zákon č. 561/2004 sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)

Sylabus - Poruchy chování pro studenty učitelství II. Stupně

Povinně volitelný kurz pro studenty učitelství II. stupně je zaměřen na oblast poruchového a problémového chování dětí a dospívajících. Soustředit se budeme především na problémy objevující se v období školní docházky. Studenti budou vedeni k uvažování o pedagogicko-psychologických souvislostech a úloze školy při prevenci a řešení problémového chování u dětí ve škole. S tím souvisí i seznámení se se širším systémem péče, úloze jednotlivých institucí (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, dětská psychiatrie, oddělení péče o rodinu a děti, oddělení sociální prevence atd.), jejich vzájemné propojenosti a návazností na školu.

Témata

1.     Úvod do problematiky poruch chování

2.     Socializace v kontextu problémového a poruchového chování

3.     Vztahy rodiny a školy

4.     Delikventní chování

5.     Šikana a agresivní chování

6.     Prevence na školách

7.     Systém péče o děti s problémovým a poruchovým chováním I. (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, speciálně pedagogická centra, dětská psychiatrie)

8.     Systém péče II. – problematika ústavní výchovy (diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou)

9.     Agresivní dítě ve škole

10.  Práce s problémovým třídním kolektivem

11.  Problémové chování ve vztahu k učiteli

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)

Podmínky ukončení kurzu budou projednány se studenty v prvních lekcích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK