PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy psychického vývoje - OPNZ0Q120B
Anglický název: Disorders of Psychological Development
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Prerekvizity : OPNZ0Q102A
Záměnnost : ONPP13062
Je záměnnost pro: OKNZ0Q120B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (23.09.2019)
Předmět Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci podává přehled poruch,s nimiž se učitel ve své praxi může u žáků setkat. Tyto poruchy jsou vykládány, pokud je to možné, v jejich vývojové dynamice. Součástí výkladu je také náprava a rehabilitace u některých poruch. Učitelé v současnosti v souvislosti s inkluzí budou muset řešit více výukových potíží vznikajících z rozličných příčin, které budou mít zdroj v patologii. Cílem předmětu však nemůže být předložení vyčerpávajícího popisu všech možných obtíží, může budoucím pedagogům pouze zprostředkovat základní orientaci ve vybrané psychologické problematice.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (23.09.2019)

Literatura:

Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha. Portál  2012

Hort. Vl. A kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie.  Praha. Portál  2008

 

Doporučená:

Z doporučené literatury si student vybere tituly jen podle svého zájmu

Comer,R.J., Abnormal psychology, New York, Worth Publishers 2007

Čermák, I.,Klimusová,H., Vízdalová, H. : Deprese v dětství a její vztah k problémům chování. Československá psychologie, 49, 2005. č.3, 223 -236

Drtílková,I., Šerý,O. et al., Hyperkinetická porucha: ADHD, Praha, Galén 2007

Dunovský,J., Dytrych,Z., Matějček,Z., Týrané,zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada 2005

Hosák,L., Hrdlička,M., Libiger,J., Psychiatrie a pedopsychiatrie, UK Karolinum Praha  (pro studenty dostupné na webu)

Hulanováml., Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality,Praha, Triton 2012

Fafejta,M., Sexualita a sexuální identita, Sociální povaha přirozenosti, Praha, Portál 2016

Fisher,S., Škoda,J. : Sociální patologie. Praha. Grada Publishing 2009

Jedlička,R., Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie, Praha PedF UK 2003

Jedlička,R., Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie, Praha, Portál 2011

Jedlička,R. a kol., Poruchy socializace u dětí a dopspívajících, Prevence životních selhání a krizová intervence, Praha, Grada 2015

Jessor,R. (ed.) : New perspectives on adolescent risk behavior. New York.  Cambridge University Press 1998

Kiesner,J., Kerr, M. : Families,peers and contexts as multiple determinants of adolescent problem behavior, Journal of Adolescence, 27, 2004, str. 493-495

Kolář,M., Bolest šikanování. Praha. Portál 2005

Kohoutek,J., Kocourková,J. :Sebevražedné chování. Praha. Portál 2003

Kohoutek,R., Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy, Brno, MU 2007

Komenda,A., Sociální deviace: Historická východiska a základní teoretické přístupy, Olomouc, UP 1999 

Krch,F.D. a kol., Poruchy příjmu potravy, Praha, Grada 2005

Kršek,P-. a kol.,Epilepsie a škola, Praha,  občanské sdružení EpiStop. 2012

Kucharská,A. a kol., Specifické poruchy učení a chování, Praha, Portál 1998

Langmeier,J., Langmeierová,M., Krejčířová, D. : Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha. H. and H. 1998

Lerner, R.M., Steinberg,L., (eds.) : Handbook of adolescent psychology. Hoboken, John Wiley and Sons 2009

Malá,E., Schizofrenie v dětství a adolescenci, Praha, Grada 2005

Malá,E., Dítě a stres, Praha, Tigris 2007 

Malá,E., Pavlovský P., Psychiatrie, Praha,Portál 2002

Martínek, Z., Agresivita  a kriminalita školní mládeže, 2. rozšířené vydání, Praha, Grada 2015

Matoušek,O.,Matoušková,A., Mládež a delikvence, Praha,Portál 2013

Nešpor,K., Návykové chování a závislosti: Současné poznatky a perspektivy léčby, Praha, Portál 2013

Nielsen Sobotková,V. a kol., Rizikové a antisociální chování v adolescenci, Praha, Gtada 2014

Nolen-Hoeksema,S., Abnormal psychology, New York, McGraw-Hill  2012

Orel. M. a kol.: Psychopatologie. 2. doplněné vydání, Praha. Grada 2016

Paclt,I.,Zvolský,P., Florián,J. : Vývojové aspekty poruch chování u dětí a adolescentů. Československá pediatrie. 54. 1999,  237-240

Papežová, H. a kol., Spektrum poruch příjmu potravy: Interdiscipkinární přístup, Praha, Grada 2010

Parritz,Z.H.,Troy,M.,Disordersof Childhood: Development and Psychopatology, Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning 2014

Poněšický,J., Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie, Praha, Triton  2012 

Pugnerová,M., Kvitová,J., Přehled poruch psycického vývoje, Praha, Grada 2016 

Riefová,S.F., Nesoustřeěné a neklidné dítě ve škole:praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Praha, Portál 1999

Říčan,P., Krejčířová,D. a kol., Dětská klinická psychologie, Praha, Grada 2006

Schneider,B.H., Hastings,P.D., Guyer,A., Brendgen,M., Cwinn,E., Child psychopatology:From infancy to adolescence, New York,  Cambridge university press 2014

Sobotková, V. N. a kol. : Rizikové a antisociální chování v adolescenci.  Praha. Grada  2014

Svoboda,M. a kol.: Psychopatologie a psychiatrie.Praha. Portál 2006

Urban,L., Dubský,J.,Bajura,J., Sociální deviace, Plzeň, Vyd. Aleš Čeněk 2012

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (25.10.2019)

Zkouška bude ověřovat pouze teoretické zvládnutí terminologie a povědomí o nejčastějších pychických poruchách.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (17.02.2021)

                     

 Obsah kurzu :   Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci

Pojem vývoj, základní vývojové procesy, podmínky vývoje 

odchylky od normy v nástupu vývojových změn

genetické a psychogenní faktory, vývojové determinanty 

příčiny duševních poruch

Chápání normality, vymezení normy, pojem porucha, znaky psychických poruch

klasifikace duševních poruch

 

symptomy duševních poruch:

poruchy poznávacích a emočních  procesů

poruchy jednání

poruchy vědomí

poruchy osobnosti

 

Organické psychické poruchy

Mentální retardace, demence

Dětská mozková obrna

Epilepsie

Úrazová traumata hlavy

 

Poruchy způsobené prostředím

Psychická deprivace v dětství

Syndrom CAN

 

Neurotické poruchy,   poruchy vyvolané stresem  a somatoformní poruchy

Úzkostné poruchy se začátkem specifickým pro dětství

Generalizovaná úzkostná porucha

Obsedantně-kompulzivní porucha

Panická porucha

Konverzní poruchy

Postraumatická stresová porucha

 

Psychotické poruchy

Schizofrenie

Afektivní poruchy

Bipolární afektivní porucha

Depresivní syndrom v ontogenezi

 

Pervazivní vývojové poruchy

Dětský autismus

Atypický autismus

Aspergerův syndrom

Rettův syndrom

Hellerův syndrom a dal.

 

Poruchy chování a emocí

Poruchy chování

Smíšené poruchy - chování, emoce

Disharmonický vývoj osobnosti

Návykové a impulzivní poruchy

Závislosti

Poruchy příimu potravy

Poruchy pohlavní identity a sexuální preference

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (17.02.2021)

Předpokládá se orientace v základních pojmech psychologie osobnosti a přehled z vývojové psychologie.

 

Informace pro studenty k distanční výuce v LS 2021


na přednášky on-line dostanete vždy pozvánku , ale můžet počítat s pravidelnou výukou podle rozvrhu

 

pro cvičení přikládám program - každý si vybere jedno téma a vypracuje referát, který mi pošlete mailem.

Já budu kontrolovat správnost a kvalitní referáty budu přeposílat celé skupině k samostatnému studiu.

Vyberte si téma podle zájmu, nebude vadit, když stejné téma zpracuje více studentů (budu doufat, že všichni nebudete psát o poruchách příjmu potravy).

Při odevzdávání práce byste měli dosdržet datum cvičení

 

Program cvičení  LS 2021

Témata referátů

 

3.3.     Lehká mozková dysfunkce

           Syndrom ADHD

           Specifické poruchy učení

 

 

17.3.   Poruchy chování

           Poruchy příjmu potravy

           Sexuální identita a její poruchy

 

31.3.   Neurotický povahový vývoj

           Úzkostná porucha

           Posttraumatická stresová porucha

 

14.4.   Pervazivní vývojové poruchy

           Dětský autismus

           Aspergrův syndrom

 

28.4.   Psychotické poruchy (příčiny, projevy, výskyt)

           Schizofrenie v adolescenci

           Dětská schizofrenie

           Deprese

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (11.02.2021)

Předmět bude zakončen didaktickým testem pro  ověření získaných vědomostí.

Podmínkou bude také v rámci cvičení  zpracovat  jedno z témat ze sylabu formou referátu.

 

 Úprava při distanční výuce.


Pokud nám situace nedovolí psát na konci semestru test v učebně, dostanete známku podle kvality odevzdaného referátu.

Zkoušet distanční formou nebudu.

První termín ppro psaní testu by byl 28.4. kvůli studentům, kteří končí studium.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK