PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy učení - OPNZ0Q118B
Anglický název: Specific Learning Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ0Q102A
Záměnnost : ONPP13063
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (16.09.2019)
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext té které poruchy, se specifiky problémů na 2. stupni ZŠ. Zmíněny budou důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění. Hlavní pozornost bude věnována jednotlivým poruchám učení v českém jazyce (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) - bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Hlavní pozornost bude věnována přístupům učitele v hodinách českého jazyka, cizích jazyků a v dalších předmětech, dále toleranci obtíží, hodnocení žáků s SPU a reedukačním metodám. Budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace - vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (16.09.2019)

Odborná literatura osová (ls 2014):

• Pedagogika, monotématické číslo "Počáteční gramotnost" 1-2 2012
• Hulme,Ch.  Snowling, M. Developmental Disorders of Language learning and cognition. Wiley-Blackwell 2009.

Odborná literatura základní
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, mimořádné číslo "Psychologické služby škole", Praha, PedF UK 1996.
MATĚJČEK, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál 2002.
TRAIN, A.: Specifické poruchy chování u dětí. Praha, Portál 1997.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2003.

Odborná literatura dílčích otázek
JUCOVIČOVÁ, D.- ŽÁČKOVÁ, H. - SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D + H, 2001.
KIRBIOVÁ, A.:Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky, 2000, Portál, Praha.
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha, Dys 1995.
KUCHARSKÁ, A. (ED.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000. Praha, Portál 1997, 1998, 1999, 2000.
MERTIN, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
MICHALOVÁ, Z: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2001.
NOVÁK, J.: Dyskalkulie : specifické poruchy počítání. Litomyšl, Augusta 1997.
NOVÁK, J.: Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno, Psychodiagnostika 1997.
RIEFOVÁ, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál 2001.
(další odborná literatura - monografie a časopisecké články - bude k jednotlivým tématům doporučována na přednáškách)

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (29.09.2020)

Distanční výuka: výuka bude probíhat kombinovanou formou. Studenti dostanou přednášky na Moodle, semináře budou probíhat on-line formou.

Výuka má podobu přednášek. 

K základní doporučené literatuře budou v jednotlivých tématických blocích doporučeny další tituly a dodány další materiály pro samostudium. Samostudium je nedílnou součástí výuky. Předmět je podpořen studijními oporami v Moodle. Přístupové heslo je dáno studentům na první přednášce.

Semináře - práce ve skupinách, samostatná práce studentů dle zadaných kritérií, prezentace vybraných zpracovaných seminárních prací (po skupinách a tématech).

Orientační průzkum v základních školách - dle možností studentů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (16.09.2019)

Studenti zpracují seminární práci dle zadaných kritérií - individuálně nebo skupinově.
Možná témata seminárních prací vybírají studenti v rámci prvních přednáškových setkání, po dohodě s vyučující mohou také  dohodnout  téma dle svého zájmu ( např. vhodné ve vztathu k absolventské práci). Např. :
1. Dopady specifických poruch učení do jednotlivých předmětů na 2. stupni (dle konkrétní aprobace studenta)
2. Přístupy k žákům s daným typem SPU - modifikace přístupů, metod, hodnocení.
3. Příprava individuálního vzdělávacího plánu pro žáky s SPU, ev. plánu pedagogické podpory.
4. Terénní průzkum v ZŠ - systém péče o žáky s SPU na dané škole (na základě rozhovoru s výchovným poradcem, studiem dokumentace, výroční zprávy školy, webových stránek školy aj.)
5. Terénní průzkum v ZŠ - speciálně pedagogická péče v dané škole (rozhovor s pracovníky školního poradenského pracoviště, se školním speciálním pedagogem, případně psychologem)
6. Terénní průzkum v ZŠ - spolupráce školy a školských poradenských zařízení v oblasti SPU.
7. Terénní průzkum v ZŠ - kazuistika žáka s daným typem SPU, modifikace přístupů k němu v průběhu vzdělávání, intervence ve školním prostředí, IVP
8. Překlad cizojazyčného textu k problematice SPU, se vzdělávacím obsahem (nikoli základní teoretické otázky, definice, vymezení SPU aj.)

Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory v prostředí Moodle, kde jsou také témata seminárních prací jsou uveřejňována a aktualizována pro příslušný semestr výuky.Rozsah seminární práce: min. 4 normo strany ( u skupinové práce 4 normostrany pro každého studenta) s bibliografickými odkazy a seznamem použité literatury.


Předmět je ukončen písemným testem znalostí - otevřené i uzavřené otázky.

Jedna otázka se bude vztahovat ke specifickým obtížím, které žáci vykazují v rámci daného předmětu - student si bude volit jeden z dvou aprobačních předmětů, které studuje. Např. v dvoukombinaci Aj-It si vybere jeden aprobační předmět a zpracuje potíže žáka s SPU při výuce anglického jazyka nebo při výuce informatiky. Součástí bude i možný přístup k překonávání specifických obtíží.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK