Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Studenti jsou sebezkušenostní formou seznamováni se specifickým typem tvůrčích aktivit využívanými např. v arteterapii a kriticky reflektují jejich vztah k výtvarným činnostem ve výtvarné výchově. Studenti získávají základní předpoklady kompetencí k výchovnému vedení tvůrčích a reflektivních aktivit a jejich využití k řešení osobních nebo kázeňských problémů žáků, získávají základní psychohygienické a etické předpoklady k pedagogické práci.
Cílem předmětu je seznámit studenty s terapeutickými aspekty konstruktivisticky pojaté výuky výtvarné výchovy na základě vlastní zkušenosti a její teoretické reflexe.
- teoretická stránka konstruktivní výuky - koncept, prekoncept, komunikace, reflexivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl arteterapie a výtvarné výchovy, individuální a sociální a konstruktivismus ve vv
- metodická stránka specifických tvůrčích aktivit s terapeutickým potenciálem - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum
- praktická složka semináře - vlastní výtvarná tvorba a její reflexe ve skupině
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Students are acquainted with a specific type of creative activities used in art therapy, for example, and critically reflect on their relationship to art activities in art education. Students acquire the basic prerequisites of competencies for the educational management of creative and reflective activities and their use to solve personal or disciplinary problems of students, they acquire the basic psycho-hygienic and ethical prerequisites for pedagogical work. The aim of the course is to acquaint students with the therapeutic aspects of constructivist teaching of art education based on their own experience and its theoretical reflection. - theoretical side of constructive teaching - concept, preconcept, communication, reflexive dialogue, personalization and enculturation, difference between art therapy and art education, individual and social and constructivism in vv - methodical side of specific creative activities with therapeutic potential - main methodological concepts and procedures, teaching phases , link to the curriculum - practical component of the seminar - own art and its reflection in the group
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
SLAVÍK, J.: Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, s. 192 - 206.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997.
KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv? In Pedagogika, LII,2002, str. 388-414.
KOMZÁKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.: Umění ve službě, výchově, prevenci, expresivní terapii. Výzkumný záměr: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. PedFUK, 2009
RUBINOVÁ, J. A. a kol.: Přístupy v arteterapii. Teorie a technika. Praha: Triton, 2008.
CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
zápočet
- četba a prezentace stati/kapitoly z vybrané publikace
- aktivní účast ve výuce (tvorba, diskuze, plnění průběžně zadávaných úkolů)