PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Manažerské dovednosti - OPNU1U137C
Anglický název: Management Skills
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (27.01.2024)
Předmět se zabývá teorií rozvoje manažerských dovedností v návaznosti na požadavky vyplývající ze strategie organizace a profesních nároků. Mezi klíčová témata patří problematika manažera jako vůdce, styly řízení, realizace a řízení změny, budování dobrých vztahů, efektivní komunikace, time management a sebereflexe. Pozornost je věnována řízení kariéry a nastavení systémových nástrojů efektivního vzdělávání a rozvoje, vč. sebevzdělávání.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (27.01.2024)
Výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno diskuzní fórum v MS Teams.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (27.01.2024)

Povinná literatura:

ARMSTRONG, M. a T. STEPHENS. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. 268 s. ISBN 978-80-247-2177-4.

ARMSTRONG, Michael, 2006. Jak se stát ještě lepším manažerem: kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vyd. /. Praha: Ekopress, 308 s. ISBN 80-869-2900-0.

Kubeš, M., Spillerová, D. a Kurnický, R. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. 183 s. ISBN 80-247-0698-9.

Lojda, J. Manažerské dovednosti. Praha: Grada, 2011. 182 s. ISBN 978-80-247-3902-1.

Doporučená literatura:

ATKINSON, Rita L. Psychologie. Praha: Portál, 2003, 751 s. ISBN 80-717-8640-3.

DI KAMP. Manažer 21. století. Praha: Grada, 2000. 212 s. ISBN 80-247-0005-0.

Folwarczná, I. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-3067-7.

KURSCH, M. Tailor Made Talent Management – Talent management druhé generace. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. 170 s. ISBN 978-80-905460-5-9.

PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006. 232 s. ISBN 80-86851-34-6.

ROS, J. a R. TEMPLAR. Velká kniha manažerských dovedností. Praha: Grada Publishing, 2006. 516 s. ISBN 80-247-1279-2.

TURECKIOVÁ, Michaela, 2007. Klíč k účinnému vedení lidí: odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada, 122 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-0882-9.

VETEŠKA, J. Koučování a mentoring jako nástroje rozvoje pracovníků v kontextu talent managementu. In: Pavlov, I., Schubert, M. (eds.). Etické kontexty andragogického pôsobenia. Banská Bystrica: Belianum, 2016, s. 195–211. ISBN 978-80-557-1166-9.

VYMĚTAL, Jan, 2000. Speciální psychoterapie: (úzkost a strach). Praha: Psychoanalytické nakladatelství. Psychoterapie. ISBN 8086123154.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (27.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.       Pojetí řízení a leadershipu vzdělávacích organizací.

2.       Klima vzdělávací organizace, moderní nástroje formování suportivního klimatu.

3.       Role manažera a manažerské činnosti, manažerské kompetence, osobnost manažera.

4.       Sebepojetí manažera, faktory ovlivňující sebepojetí, jádrová schémata a mody.

5.       Zásady efektivní manažerské komunikace, typy komunikace.

6.       Techniky pozitivní a negativní asertivity, zvládání a poskytování kritiky.

7.       Psychohygiena manažera, relaxační techniky, prevence syndromu vyhoření.

8.       Základy krizové intervence ve vzdělávání. 

9.       Chování manažera, konflikty a jejich řešení, konstruktivní hádka.

10.   Řízení systémů a procesů, řízení změny, bariéry v řízení změny.

11.   Time management, zásady efektivní práce, stanovování cílů a priorit.

12.   Stres a jeho zvládání, úzkosti a deprese, poruchy osobnosti.

13.   Koučování a mentorink, cíl, příprava, základní techniky.

14.   Základy psychoterapie, cíl, základní dělení, využití v manažerské činnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (27.01.2024)

Zápočet

Seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK