PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Management kvality ve vzdělávání - OPNU1U112A
Anglický název: Quality Management in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 21 / 21 (21)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět se věnuje problematice managementu kvality v širším kontextu, zabývá se základními principy systémů managementu kvality/jakosti, s hlavními požadavky na systémy managementu podle souboru norem ISO a podle EFQM modelu excelence. Pozornost je dále zaměřena na hodnocení kvality v oblasti vzdělávání na národní i evropské úrovni a na indikátory kvality ve vzdělávání. Využity budou výstupy projektů MŠMT v rámci IPN a doporučení z nich vyplývající pro vzdělávací organizace a další příklady hodnocení v rámci kvality vzdělávání. Pojednán je management kvality i z pohledu klienta jako účastníka vzdělávání, vzdělávacího produktu i možností zlepšování. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Povinná literatura:

  • CHVÁL, M. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018. 176 s. ISBN 978-80-262-1321-5. 
  • NENADÁL, J. et al. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. 366 s. ISBN 978-80-726-1561-2.
  • NENADÁL, J. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit? Praha: Management Press, 2016. 302 s. ISBN 978-80-7261-426-4.
  • Michek, S. (2006). Příručka pro sebehodnocení poskytovatelů odborného vzdělávání (1st ed.). Národní ústav odborného vzdělávání.
  • Model EFQM. (2019). EFQM.
  • Model excelence EFQM. (2013). Česká společnost pro jakost.
  • Model excelence EFQM. (2016). 
  • PAULOVČÁKOVÁ, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 116 s. ISBN 978-80-906894-7-3.
  • VEBER, J., M. HŮLOVÁ a A. PLÁŠKOVÁ. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: legislativa, systémy, metody, praxe. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010. 359 s. ISBN 978-80-7261-210-9.

 

  • ČSN EN ISO 9000 (01 0300), ISO 9000:2015 – Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
  • ČSN EN ISO 9001 (01 0321), ISO 9001:2015 – Systémy managementu kvality – Požadavky
  • ČSN EN ISO 9004 (01 0324) ISO 9004:2018 – Management kvality – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu

Doporučená literatura:

  • BLECHARZ, P. Kvalita a zákazník. Praha: Ekopress, 2015. 160 s. ISBN 978-80-87865-20-0.•BLECHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. 122 s. ISBN 978-80-86929-75-0.
  • FILIP, L. Efektivní řízení kvality. Praha: Pointa, 2019. ISBN 978-80-907530-5-1.
  • NENADÁL, J. a kol. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. 377 s. ISBN 978-80-7261-186-7.
  • NENADÁL, J. a kol. Benchmarking: mýty a skutečnost: model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. 265 s. ISBN 978-80-7261-224-6.
  • ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Praha: Grada Publishing, 2012. 301 s. ISBN 978-80-247-4128-4.
  • ŘEZÁČ, J. Moderní management: manažer pro 21. století. Brno: Computer Press, 2009. 397 s. ISBN 978-80-251-1959-4.
  • SIVASANKARAN, P. a R. PANNEERSELVAM. Quality Management. PHI Learning, 2014. ISBN 978-81-2034-94-38.
  • TUREK, I. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura Edition, 2009. 231 s. 978-80-8078-243-6.

Internetové zdroje:

http://kvalita.reformy-msmt.cz

http://www.enqa.eu/

http://www.eua.be/

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

  • Pojetí a definování managementu kvality
  • Kvalita ve vzdělávání
  • Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání
  • Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání
  • Manažerské systémy řízení kvality
  • Normy ISO
  • Model excelence EFQM
  • Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání
  • Efektivita vzdělávacího systému
  • Kvalita a Česká školní inspekce
  • Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace
  • Analýza hodnocení výkonnosti

Cvičení:

Témata cvičení a distančních aktivit vycházejí z přednášek.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Ústní zkouška vedená prezenčně. Aktivity a úkoly ve vazbě na témata předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK