PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu - OPNU1U108A
Anglický název: Metodology of Research
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 29 / neurčen (29)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Předmět je zaměřen na metodologii výzkumu v pedagogických a společenských vědách. Jeho cílem je naučit studenty aplikovat metodologické přístupy do tvorby vlastní diplomové práce. Studenti si osvojí základy kvantitativních, kvalitativních i smíšených přístupů a budou schopni je pak použív ve vlastním výzkumu. Nedílnou součástí kurzu jsou teoretická východiska a obecně platné informace pojící se s tvorbou kvalifikačních prací. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat metodologické přístupy do tvorby vlastní diplomové práce. Studenti si osvojí základy kvantitativních, kvalitativních i smíšených přístupů a budou schopni je pak použív ve vlastním výzkumu. 

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Studijní literatura:

BÍLKOVÁ a kol. Pravděpodobnost a statistika. Praha: Aleš Čěněk, 2009. ISBN 9788073802240.  

PUNCH, Keith, 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315- 185-0.

PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7.

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2020. Základy metodologie výzkumu (kvalitativní přístupy) [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-256-9. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-metodologie-vyzkumu-kvalitativni-pristupy

CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.

ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.

STRAUSS, Anselm L a Juliet CORBIN, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce. SCAN. ISBN 80-858-3460-x.

HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., rozš. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.

Průcha, Jan & Švaříček, Roman. (2009). Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

·       Výzkumný problém, výzkumné otázky, tvorby hypotéz 

·       Smíšený výzkum a jeho specifika 

·       Pojetí kvantitativního výzkumu 

·       Výběr vzorku, sběr dat, deskriptivní statistiky 

·       Proces kvantitativního výzkumu a plánování 

·       Statistické minimum, testovací statistiky, testování hypotéz a experimentů 

·       Kritéria kvality kvalitativního výzkumu 

 ·       Proces kvalitativního výzkumu a plánování 

·       Sběr a hodnocení dat u kvalitativního výzkumu 

·       Interpretace výsledků a zjištění u kvalitativního výzkumu 

·       Tvorba diskuse nad výsledky výzkumu 

·       Etika výzkumu 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Zápočtový test 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK