Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.06.2022)
Předmět je zaměřen na oblasti diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku (vývojová diagnostika, diagnostika motorických dovedností, vnímání, laterality, prostorové orientace, komplexní diagnostika školní zralosti, podpora rozvoje dítěte předškolního věku a prevence specifických poruch učení). Studenti se seznamují také se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních (standardizované a nestandardizované testy) a kvalitativních diagnostických metod (pozorování, rozhovor, analýza produktů). Témata: 1. Diagnostický proces a jeho fáze, 2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů, 3. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod, 4. Zásady poradenské práce, 5. Diagnostika a podpora rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomtorické koordinace, 6. Diagnostika a podpora rozvoje zrakového a sluchového vnímání, 7. Diagnostika laterality, 8. Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace, 9. Diagnostika školní zralosti
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (20.07.2020)
The course is focused on assessment and counselling in early and preschool age (developmental diagnostics, diagnostics of motor skills, perception, laterality, spatial orientation, comprehensive diagnostics of school readiness, support of the development of preschool children and prevention of specific learning disabilities). Students also get acquainted with the principles of counselling and the specifics of the administration of quantitative (standardized and non-standardized tests) and qualitative diagnostic methods (observation, interview, product analysis).
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 12 hodin
· cvičení 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 20 hodin
· zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin
Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem
V případě distanční výuky studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (20.07.2020)
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
Susan M. Benner, Joan Grim. Assessment of Young Children with Special Needs: A Context-based Approach. London: Routledge, 2012. ISBN 978-0415885683
Jack. P. Shonkoff (ed). Handbook of Early Childhood Intervention. Cambridge University Press; 2 edition, 2000. ISBN 978-0521585736
Susan. B. Van Hemel, Catherine E. Snow (eds). Early Childhood Assessment: Why, What, and How.National Academies Press, 2008. ISBN 978-0309314428
Paul J. Frick, Christopher T. Barry, Randy W. Kamphaus. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New York. Springer; 3rd ed. 2010, ISBN978-0387896427
Sara A. Whitcomb. Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents. London: Routledge; 4 edition, 2012.ISBN 978-0415884600
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (20.07.2020)
Susan M. Benner, Joan Grim. Assessment of Young Children with Special Needs: A Context-based Approach. London: Routledge, 2012. ISBN 978-0415885683
Jack. P. Shonkoff (ed). Handbook of Early Childhood Intervention. Cambridge University Press; 2 edition, 2000. ISBN 978-0521585736
Susan. B. Van Hemel, Catherine E. Snow (eds). Early Childhood Assessment: Why, What, and How.National Academies Press, 2008. ISBN 978-0309314428
Paul J. Frick, Christopher T. Barry, Randy W. Kamphaus. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New York. Springer; 3rd ed. 2010, ISBN978-0387896427
Sara A. Whitcomb. Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents. London: Routledge; 4 edition, 2012.ISBN 978-0415884600
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2022)
Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v Moodle.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (11.09.2023)
Obsah
1. Diagnostický proces a jeho fáze
2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů
3. Identifikace ohroženého dítěte
4. Vývojové škály
5. Zásady poradenské práce
6. Diagnostika a podpora rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomtorické koordinace
7. Diagnostika a podpora rozvoje zrakového a sluchového vnímání
8. Diagnostika laterality
9. Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace
10. Diagnostika školní zralosti
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (20.07.2020)
Assessment process and its phases Qualitative diagnostic methods– observation, interview, product analysis Principles of using qualitative assessment methods Principles of counselling Assessment and support of the development of gross and fine motor skills, graphomotor skills and visuo-motor coordination Assessment and support of the development of visual and auditory perception Assessment of laterality Assessment and support of spatial orientation development Assessment of School Readiness
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2022)