Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (19.04.2017)
Školní věk jedince s postižením, variabilita vývoje ve školním věku, typy znevýhodnění ve školním prostředí, edukace, školní podpora, speciální vzdělávací potřeby, jejich identifikace a variabilita, školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty, stav českého školství z hlediska integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, současná školská legislativa. Vzdělávání osob s kombinovaným postižením, systém tříd a škol zřízených pro osoby se speciálními vzděl.potřebami, speciální didaktické pomůcky, technické pomůcky, vybavení učeben. Odlišnost v běžném školním prostředí- akceptace, nonakceptace, integrační modely v ČR a v zahraničí. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů, požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
School age of handicapped person, variability of development in school age, types of disadvantages in school environment, education, school support, special educational needs, their identification and variability, school system in the Czech Republic, choice of educational path, state of Czech education educational needs, current school legislation. Education of persons with multiple disabilities, system of classes and schools established for persons with special educational needs, special didactic aids, technical aids, classroom equipment. Difference in common school environment - acceptance, nonacceptance, integration models in the Czech Republic and abroad. Preparing a child with disabilities for school and school maturity, school attendance, postponement options, the requirement for individualization and differentiation of goals and methodological procedures.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
Cílem předmětu je získat přehled edukačních specifik u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to obtain an overview of educational specifics of pupils with special educational needs.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (16.10.2020)
Výuka seminářů a přednášek v ZS 20/21 probíhá v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (19.04.2017)
Základní studijní literatura
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.
ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálně postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994.
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
LANG,G. A KOL. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998.
MÜLLER, O., VALENTA, M. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7920-063-5.
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Doporučená studijní literatura
HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.
KUBÍČOVÁ, Z., KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v MŠ a ZŠ. Praha, Septima 2001. ISBN 80-7216-166-0.
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Praha: VÚP, 2008. ISBN 978-80-87000-25-0.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-1.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.
ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálně postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994.
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.
KUBÍČOVÁ, Z., KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v MŠ a ZŠ. Praha, Septima 2001. ISBN 80-7216-166-0.
LANG,G. A KOL. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998.
MÜLLER, O., VALENTA, M. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7920-063-5.
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Praha: VÚP, 2008. ISBN 978-80-87000-25-0.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-1.
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
1. Edukační specifika žáka se sluchovým postižením.
2. Edukační specifika žáka se zrakovým postižením.
3. Edukační specifika žáka s NKS.
4. Edukační specifika žáka s SPU.
5. Edukační specifika žáka s PCH.
6. Edukační specifika žáka s mentálním postižením.
7. Edukační specifika žáka s tělesným postižením.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (24.10.2020)
Zpracování seminání práce na zadané téma vztahující k vybrané cílové skupině. Návrh didaktické pomůcky pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami dle vybrané cílové skupiny. Písemný test.
80% účast na seminářích
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)