Váš prohlížeč nepodporuje JavaScript nebo je jeho podpora vypnutá. Některé funkce nemusejí být dostupné.
Diagnostika NKS ve školním věku - OPNS1S153B
Anglický název:
Diagnosis of Speech and Language Disorders at a School Age
Zajišťuje:
Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta:
Pedagogická fakulta
Platnost:
od 2020
Semestr:
letní
E-Kredity:
2
Způsob provedení zkoušky:
letní s.:
Rozsah, examinace:
letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst:
neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost:
neomezen
4EU+:
ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Stav předmětu:
nevyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Způsob výuky:
prezenční
Poznámka:
předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Anotace -
--- čeština angličtina
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)
Studenti se v rámi předmětů seznámí s diagnostickými a terapeutickými metodami, které jsou používány u dětí školního věku s narušenou komunikační schopností. Pozornost je věnována žákům s foneticko-fonologickými obtížemi,se specificky narušeným vývojem řeči, s palatolalií, s poruchami fluence řeči, s myofunkčními poruchami, s dysartrií. Seznámí se s poskytováním logopedické intervence žákům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství i zdravotnictví.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Students will be acquainted with diagnostic and therapeutic methods, that are used in pupils with communication disorders. The attention is paid especially to pupils with phonetic-phonological disorders, specific language impairment, balbuties and tumultus sermonis, myofunctional disorders and dysarthria. Students will be acquainted with the provision of speech therapy intervention for pupils with communication disorders in the educational and health care systems.
Literatura -
--- čeština angličtina
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie . Brno: Paido.
KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie . Praha: Grada.
KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti . 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.
LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup . 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.
LECHTA, Viktor a kol (2005): Diagnostika narušené komunikační schopnosti . Praha: Portál
LECHTA, Viktor ( 2011): Symptomatické poruchy řeči u dětí . Praha: Portál
ŠKODOVÁ, Eva, JEDLIČKA, Ivan a kol. (2007): Klinická logopedie. 2., aktualizované vydání. Praha: Portál.
VÍTKOVÁ, M. ed. (2004): Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přeprac. a rozšíř. vydání. Brno: Paido.
Další odborná literatura a jiné zdroje budou studentům předávány v průběhu seminářů
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie . Brno: Paido.
KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie . Praha: Grada.
KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti . 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.
LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup . 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.
LECHTA, Viktor a kol (2005): Diagnostika narušené komunikační schopnosti . Praha: Portál
LECHTA, Viktor ( 2011): Symptomatické poruchy řeči u dětí . Praha: Portál
ŠKODOVÁ, Eva, JEDLIČKA, Ivan a kol. (2007): Klinická logopedie. 2., aktualizované vydání. Praha: Portál.
VÍTKOVÁ, M. ed. (2004): Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přeprac. a rozšíř. vydání. Brno: Paido.
Sylabus -
--- čeština angličtina
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
- Diagnostika narušené komunikační schopnosti ve školním věku;
- diagnostické postupy a materiály u žáků se specificky narušeným vývojem řeči;
- specifika edukace žáků s vývojovou dysfázií;
- poradenský systém;
- žák s balbuties a tumultus sermonis;
- možnosti diagnostických a terapetuických přístupů u balbuties;
- diagnostika a možné terapeutické přístupy u žáků s dysartrií.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
- diagnostic process of communication disorders at the school age,
- diagnostic procedures and materials for pupils with specific language impairment,
- specifics of education of pupils with developmental dysphasia,
- consulting system,
- the pupil with balbuties, possibilities of diagnostic and therapeutic approaches to the issue of balbuties and tumultus sermonis,
- diagnostics and therapeutic approaches to the issue of pupils with dysarthria,
- education of pupils with palatolalia.
Podmínky zakončení předmětu -
--- čeština angličtina
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
- 80% účast na seminářích;
- ústní zkouška;
- zpracování diagnostický materiálů pro jednotlivé typy narušení komunikační schopností jedinců ve školním věku
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
- 80 % attendance at lessons
- oral exam
- elaboration of diagnostic materials