Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (14.05.2018)
Předmět je zaměřen na oblasti diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku (vývojová diagnostika, diagnostika školní zralosti, podpora rozvoje dítěte předškolního věku a prevence specifických poruch učení). Studenti se seznamují také se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních a kvalitativních diagnostických metod.
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
The course is focused on diagnostics and counseling in early and pre-school age (developmental diagnostics, diagnostics of school maturity, support of pre-school child development and prevention of specific learning disabilities). Students are also acquainted with the principles of consulting work and specifics of the administration of quantitative and qualitative diagnostic methods.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (14.05.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými a praktickými apsekty diagnostiky a intervence v raném a předškolním věku.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (22.05.2018)
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (17.10.2017)
- Kvalitativní diagnostické metody - pozorování, rozhovor, analýza produktů
- Zásady poradenské práce
- Vývojové škály
- Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika)
- Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání
- Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání
- Školní zralost a připravenost (diagnostika a intervence)
- Prevence rozvoje specifických poruch učení
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2017)
Administrace diagnostického materiálu
Vytvoření pomůcky k diagnostice nebo reedukaci vybrané funkce
Písemný test
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
Administration of diagnostic material
Creating the aid that can be used for the assessment or reeducation of the selected function