PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ruská literatura pro děti a mládež - OPNR4R031A
Anglický název: Russian Literature for Children and Young Adults
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 10 / 10 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Elena Vasilyeva, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Elena Vasilyeva, CSc. (12.09.2023)
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o vývoji ruské literatury pro děti a mládež a o jejím místě v kontextu ruské literatury a umění. Studenti se seznámí se základními žánry dětské literatury, kanonickými díly i nejnovějšími trendy v ruské literatuře pro děti a mládež. Zvláštní pozornost je věnována didaktickým možnostem jednotlivých témat.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Elena Vasilyeva, CSc. (12.09.2023)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 40 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 6 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Celková časová zátěž studenta                          118,0       
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Elena Vasilyeva, CSc. (12.09.2023)

ARZAMASCEVA, I. N., NIKOLAJEVA, S. A. Detskaja literatura: učebnik dlja studentov vysšich pedagogičeskich učebnych zavedenij. Moskva : Izdatelskij centr „Akademija“, 2009. ISBN 978-5-7695-6189-4.

MEŠČERJAKOVA, M. I. Russkaja detskaja, podrostkovaja i junošeskaja proza vtoroj poloviny XX veka : Problemy poetiki. Moskva : Megatroi, 1997. ISBN 5-89601-008-7.

MINERALOVA, I. G. Detskaja literatura. Moskva : Gumanit. izd.centr VLADOS, 2002. ISBN 5-691-00697-5.

PUTILOVA, J. O. Detskoje čtenije dlja serdca i razuma: Očerki po istorii detskoj literatury. Sankt-Peterburg :RGPU im. Gercena, 2005. ISBN 5-8064-0957-0.

ŠKLOVSKIJ, V. B. Staroje i novoje: Kniga o detskoj literature. Moskva : Detskaja literatura, 1985.

GETMANENKO, N., ROZBOUDOVÁ, L., VASILYEVA, E. Kulturní historie Ruska. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2021. [online] https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/kulturnaya-istoriya-rossii-kulturni-historie-ruska 

ROZBOUDOVÁ, Lenka, Elena VASILYEVA a kol. Волшебный свет детской литературы: Детская литература в контексте мировой культуры и обучения РКИ. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-088-6.

РОЗБОУДОВА, Ленка, Елена Анатольевна ВАСИЛЬЕВА, Мария Равильевна НЕНАРОКОВА a коллектив. Волшебный свет детской литературы: Текст-образ-звук в детской литературе и обучении РКИ [online]. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2021 [cit. 2022-12-10]. ISBN 978-80-7603-299-6. Dostupné z: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/02/08/eebook/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Elena Vasilyeva, CSc. (12.09.2023)

Zkouška probíhá ustní formou v podobě rozjímání nad čtenářským deníkem. Student musí přečíst 1. dílo od každého autora (seznam povinné četby uveden v podmínkách zakončení předmětu). 

Student má čtenářský deník, kterým se rozumí ručně psané vlastní studentovy poznámky o knize. V deníku mohou být zaznamenány citáty z díla, poznámky z deníků autora díla, které se týkají tvorby díla, dále obsah díla, jména hrdinů. Čtenářský deník není soubor přednášek k předmětu nebo soubor konspektů kritických a odborných článků. Před zahájením examinace předkládá student vyučujícímu čtenářský deník ke kontrole. 

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Elena Vasilyeva, CSc. (12.09.2023)

1. Základy teorie dětské literatury.
2. Folklórní tradice a dětská literatura. Pohádka.
3. Ruská dětská literatura 10.–18. stol. Lubok a lidové divadlo.
4. Ruská dětská literatura 19. stol. Poezie v dětské četbě. Bajky I. A. Krylova. Poezie a pohádky V. A. Žukovského. Pohádky A. S. Puškina, P. P. Jeršova, poezie N. A. Nekrasova. Vliv poezie na rozvoj umění (opery, obrazy, ilustrace, animované filmy spojené s tvorbou daných autorů).
5. Ruská dětská literatura 19. stol. Próza v dětské četbě. Pohádky V. I. Dalja, tvorba S. T. Aksakova, vánoční povídka, tvorba K. D. Uškinského, tvorba L. N. Tolstého, pohádky D. N. Mamina-Sibirjaka, pohádky V. M. Garšina. Povídky A. P. Čechova.
6. Ruská dětská literatura počátku 20. století. Poezie v dětské četbě. Stříbrný věk. Tvorba A. A. Bloka, N. S. Gumiljova, S. A. Jesenina a dětská literatura. Próza v dětské četbě. Tvorba A. I. Kuprina, A. M. Remizova, A. N. Tolstého.
7. Dětská literatura 20.–30. let v SSSR. Maxim Gorkij a „nová“ dětská literatura. K. I. Čukovskij, V. V. Majakovskij, S. J. Maršak. Básníci skupiny OBERIU. A. L. Barto.
8. Próza v dětské četbě. J. K. Oleša, A. P. Gajdar, V. V. Šergin, P. P. Bažov, M. M. Prišvin, B. S. Žitkov, V. V. Bianki, K. G. Paustovskij.
9. Dětská literatura 40.–50. let v SSSR. V. P. Katajev, V. A. Osejeva, A. Platonov.
10. Dětská literatura 60.–80. let v SSSR. Poezie v dětské četbě. J. A. Blaginina, S. V. Michalkov, B. V. Zachoder, V. D. Berestov, G. V. Sapgir.
11. Dětská literatura 60.–80. let v SSSR. Próza v dětské četbě. N. N. Nosov, V. J. Dragunskij, E. N. Uspenskij, J. I. Koval. Časopisy pro děti.
12. Dětská literatura v Rusku v postsovětském období a na počátku 21. století.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Elena Vasilyeva, CSc. (12.09.2023)
  1. Aktivní účast na seminářích (s přítomností nejméně na 75 % seminářů),
  2. průběžné plnění všech zadaných úkolů,
  3. přednesení referátu
  4. zpracování a odevzdání seminární práce s didaktickým zaměřením - témata i požadavky na zpracování (vč. podmínek hodnocení, kterých je třeba dosáhnout pro kladené hodnocení práce) budou upřesněny vyučující ústně na semináři; odevzdat vyučující v poslední týden semestru,
  5. ze seznamu povinné četby student musí přecíst 1. dílo od každého autora. 
  6. V případě nepříznivé epidemiologické situace bude výuka probíhat na platformě Microsoft Teams.

    Список обязательного чтения

    1.      Детский фольклор: колыбельные, пестушки, потешки, прибаутки, считалки, нелепицы, скороговорки, поддевки, дразнилки, приговорки. Сказки: «Царевна-лягушка», «Гуси-лебеди», «Василиса Прекрасная», «Сивка-Бурка», «Волк и Лиса»

    2.      И. А. Крылов. Басни: «Ворона и Лисица», «Волк и Ягненок», «Ларчик», «Квартет», «Кот и повар», «Демьянова уха», «Лебедь, Рак и Щука», «Слон и Моська», «Стрекоза и Муравей», «Волк на псарне»

    3.      В. А. Жуковский. Стихотворение «Лесной царь». Сказка «Спящая царевна»

    4.      А. С. Пушкин. Пролог к поэме «Руслан и Людмила», «Сказка о Салтане», «Сказка о мертвой царевне и семи богатырях», «Сказка о золотом петушке», «Сказка о попе и работнике его Балде», «Сказка о рыбаке и рыбке».

    5.      Ф. И. Тютчев. Стихи: «Летний вечер», «Есть в осени первоначальной…», «Как хорошо ты, о море ночное…», «Первая гроза», «Зима недаром злится…»

    6.      А. А. Фет. Стихи: «Я пришел к тебе с приветом…», «Мама, глянь-ка из окошка…»

    7.  Н. А. Некрасов. Стихи: «Дед Мазай и зайцы», «Школьник». 

    8.  Ф. М. Достоевский. «Мальчик у Христа на елке»

    9.  Л. Н. Толстой. «Три медведя», «Лев и собачка», «Булька», «Филипок»

    10.  А. П. Чехов. «Ванька», «Каштанка»

     

    ХХ век

    1.      И. А. Бунин. Стихи: «Детство», «Листопад»

    2.      Н. С. Гумилев. «Мик»

    3.      С. А. Есенин. Стихи: «Береза», «Черемуха», «Поет зима-аукает», «Песнь о собаке», «Пороша», «С добрым утром», «Вот уж вечер. Роса…»

    4.      А. И. Куприн. «Белый пудель», «Слон»

    5.      В. В. Маяковский. Стихи: «Что такое хорошо и что такое плохо», «Кем быть?»

    6.      А. Н. Толстой. «Приключения .Буратино».

    7.  К. И. Чуковский. «От двух до пяти». Сказки: «Крокодил», «Тараканище», «Муха-Цокатуха», «Краденое солнце», «Федорино горе», «Мойдодыр», «Чудо-дерево», «Телефон», «Доктор Айболит»

    8.  С. Я. Маршак. «Двенадцать месяцев», «Кошкин дом». Стихи: «Рассказ о неизвестном герое», «Почта», «Багаж», «Вот какой рассеянный», «Сказка о глупом мышонке»

    9.  Н. Заболоцкий. Стихи: «Некрасивая девочка», «Журавли»

    10.  А. Л. Барто. Стихи: «Игрушки», «Машенька», «Машенька растет», «Веревочка», «Помощница», «Младший брат»

    11.  П. П. Бажов. «Серебряное копытце», «Каменный цветок»

    12.  К. Г. Паустовский. «Расстрепанный воробей», «Кот-ворюга»

    13.  В. Катаев. «Цветик-семицветик»

    14.  В. Осеева «Волшебное слово»

    15.  Н. Носов «Фантазеры», «Огурцы», «Приключения Незнайки и его друзей», «Незнайка в Солнечном городе», «Незнайка на Луне», «Витя Малеев в школе и дома»

    16.  Е. Благинина. Стихи: «Вот какая мама!», «Посидим в тишине», «Аленушка»

    17.  С. Михалков. Стихи: «Дядя Степа», «А что у вас?», «Фома», «Песенка друзей»,

    18.  Э. Н. Успенский. «Крокодил Гена и его друзья», «Дядя Федор, пес и кот»

    19.  А. Платонов. «Никита», «Корова», «Юшка», «Неизвестный цветок», «Еще мама»

    20.  Г. Остер «Вредные советы»

     

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Elena Vasilyeva, CSc. (12.09.2023)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7733
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK