PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika RJ 1 - OPNR4R012A
Anglický název: Methodology of Russian Language 1
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (9999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNR4R022A, OPNR4R033A, OPNR4R023A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.09.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních a receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách. 1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti. 2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech. 3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností. 4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků. 5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků. 6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka. 7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností. 8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností. 9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním. 10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním. 11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem. 12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výuky a hodnocení řečových dovedností v ruském jazyce na základních a středních školách v ČR.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 25 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Celková časová zátěž studenta                             142,0       
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.  Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

BELJAJEVA, G. V., SIVENKO, L. S., ŠIPICO, L. V. Pišem pravil´no. 2. vyd. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2011. ISBN 978-5- 88337-083-9.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ROZBOUDOVÁ. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020. ISBN978-80-246-4635-0.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)

Tematické okruhy ke zkoušce:

1. Vztahy mezi řečovými dovednostmi a jazykovými prostředky

2. Požadavky na ovládání řečových dovedností v kurikulárních dokumentech a jejich realizace v současných učebnicích RJ

3. Výuka mluvení

4. Výuka psaní

5. Výuka čtení

6. Výuka poslechu

7. Koncepce společné části maturitní zkoušky z ruského jazyka a její hodnocení

8. Využití didaktických prostředků při nácviku řečových dovedností

Zkouška má písemnou a ústní část. Minimální úspěšnost pro absolvování ústní části je 70 %, úspěšné složení písemné zkoušky je podmínkou k absolvování ústní části zkoušky. Písemná a ústní část zkoušky se skládá v jeden den.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (23.08.2021)

1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti.

2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech.

3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností.

4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků.

5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků.

6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka.

7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností.

8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností.

9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním.

10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním.

11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem.

12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (25.08.2023)

Podmínky pro splnění předmětu:

1. aktivní účast na seminářích - tolerují se max. 3 absence za semestr,

2. průběžné plnění všech zadaných úkolů v zadaném termínu, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729, termín odevzdání portfolia všech úkolů: 17.12.2023. Po schválení kvality portfolia uděluje vyučující zápočet, který je podmínkou pro konání zkoušky,

3. splnění zkouškového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 % + ústní část.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (03.08.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK