Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)
Předmět studenty seznamuje s různými institucemi, v nichž může být realizována odborná činnost sociálního pedagoga, resp. sociálního pracovníka. Následně studenti realizují svou praxi ve vybraném zařízení zaměřeném na výchovu a vzdělávání, resp. sociální služby pro dospělé a staré občany. Vycházejí při tom z teoretických poznatků získaných během předchozího studia a dosavadních zkušeností. Zpracovávají portfolio obsahující cíle jejich praxe, popis instituce a podrobný popis a reflexi jejich pedagogické činnosti. Jejich pedagogická činnost je následně reflektována.
Cíl předmětu: Studující využije dosavadních poznatků a dovedností k realizaci vlastní pedagogické činnosti, v průběhu observační části praxe ve škole či zařízení zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací, vše zaznamenává do portfolia, které je reflektováno.
Obsahové vymezení:
1. Příprava na praxi - výběr instituce, stanovování cílů a časového plánu - příklady institucí: instituce pro vzdělávání dospělých a starých osob, rezidentní zařízení pro seniory, denní stacionáře apod.
2. Konání praxe - rozsah praxe na vybrané instituci: min. 20 hodin, zpracovávání portfolií.
3. Rozbor praxe - prezentace aktivit studentů na závěrečné reflexi, rozbor pedagogické činnosti studentů, doporučení pro další pedagogickou praxi.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)
ČAPEK, R. (2001). Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus.
NELEŠOVSKÁ, A., SVOBODOVÁ, J. (2000). Pedagogická praxe: praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.
PODLAHOVÁ, L. (1998). Pedagogická praxe: (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc: Univerzita Palackého.