Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)
Předmět je zaměřen na didaktickou transformaci poznatků sociální pedagogiky, sociální politiky a sociální práce do kurikula středních odborných a vyšších odborných škol. Dále se soustředí na metodiku tvorby projektů v oblasti sociální pedagogiky a sociální práce, které lze využít ve výuce na odborných školách.
Cíl předmětu: Studenti dokáží navrhnout a didakticky analyzovat plán výuky sociální pedagogiky a sociální práce pro konkrétní typ odborné školy, dále dokáží navrhnout a prezentovat projekt využitelný v rámci projektové výuky sociální pedagogiky nebo sociální práce na střední či vyšší odborné škole.
Obsahové vymezení:
1. Analýza a tvorba kurikula sociální pedagogiky a sociální práce na SŠ a VOŠ.
2. Předmětové a projektové pojetí výuky, mezipředmětové vztahy.
3. Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání a tvorba školních vzdělávacích programů.
4. Tvorba tematických plánů pro výuku sociální pedagogiky a sociální práce.
5. Projektová výuka sociální pedagogiky a sociální práce.
6. Praktikum tvorby výukových projektů v sociální pedagogice a sociální práci, prezentace a evaluace projektů.
7. Projekty s přesahem do mimoškolní (komunitní) sféry, možnosti jejich akreditace a financování.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)
Elichová, M. (ed.). (2017). Sociální práce: Aktuální otázky. Praha: Grada Publishing.
Gulová, L. (2011). Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada Publishing.
Mužík, J. (2005). Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus.
Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc.
Šerák, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Valenta, J. (2014). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.