PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní neúspěšnost - kazuistické semináře - OPNP3Q413B
Anglický název: School failure - case study seminars
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.04.2020)
Kurz je zaměřen na podání ucelených informací o fenoménu školní ne/úspěšnosti. Na základě kazuistik umožníme studentům/studentkám nahlédnout variabilitu příčin selhávání žáků v současné škole. Zároveň pojmenujeme škálu možných preventivních a intervenčních postupů, které pedagogové využívají k předcházení a řešení školní neúspěšnosti svých žáků. Na základě absolvování kurzu Školní neúspěšnost – kazuistické semináře student/studentka rozlišuje a definuje podoby fenoménu školní ne/úspěšnost. Uvede přístupy, které ho utvářejí. Prostřednictvím kazuistik, které představí vyučující, student/studentka nahlédne variabilitu možných příčin školní neúspěšnosti u žáka. Témata: 1. Zaměříme se na rizika, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení), školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) a rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou). 2. V tzv. příkladech dobré praxe studenti/studentky identifikují preventivní a intervenční postupy pedagoga, které volí při práci s žákem ohroženým školním selháváním. 3. Dále se zaměříme také na možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků. Veškeré postupy budeme dokladovat příklady dobré praxe.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (26.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 80,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
   
Přímá výuka 24
Přednášky: 0
Cvičení: 24
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (29.01.2020)

Bednářová, J., & Šmardová, V. (2010). Školní zralost. Brno, Computer Press.
Costa, C., Cardoso, A. P., Lima, M. P., Ferreira, M., & Abrantes, J. L. (2015). Pedagogical Interaction and Learning Performance as Determinants of Academic Achievement. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 171(1), 874-881.  
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha, Portál.  
Helus, Z. (1979).Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.  
Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.  
Kolář, Z, & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
Kucharská, A. (2005). Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová et al., Pedagogicko-psychologické poradenství I.. Vybrané problémy. Praha: PedF UK.
Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Praha: Pedf UK.  
Pokorná, V. (2004). Analýza nepřiměřených strategií a stylu učení u dětí. In. Hadj Moussová, et al., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: PedF UK.
Viktorová, I. (2004). Co je školním úspěchem. Pedagogika, XLIV(1), 38-42.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (29.01.2023)

1.Koncept školní neúspěšnosti pohledem příkladů dobré praxe

2, Rizika školní neúspěšnosti, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení)

3, Rizika školní neúspěšnosti, která mohou být odrazem psychických potíží žáka (např. úzkostná porucha, genderová dysforie, depresivní porucha, PPP aj.)

4. Rizika školní neúspěšnosti, která mohou pramenit ze školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, )

5. Rizika školní neúspěšnosti ze strany rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou, téma záškoláctví atd.).

6,  Preventivní a intervenční postupy pedagoga, které jsou účinné při práci s žákem ohroženým školním selháváním.

7, Možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků, možnosti a limity práce školního psychologa

8,  Příklady dobré praxe - kazustické vstupy účastníků kurzu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (22.02.2023)

Kurz je ukončen zápočtem. Jsou tolerovány max.2 absence. Student zpracovává seminární práci na zadané zvolené téma - témata budou představeny na prvním semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK