PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychodidaktické aspekty gramotnosti - OPNP3Q408B
Anglický název: Psychodidactics aspects of literacy
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (01.02.2020)
Kurz Psychodidaktické aspekty gramotnosti se zabývá představením základních psychodidaktických poznatků s důrazem na formování základních gramotnostní dovednosti – čtení, psaní počítání. V rámci seminářů budou představeny nejužívanější metody rozvoje prvopočátečního čtení a psaní (analyticko-syntetická, genetická, SFUMATO). Seznámíme se se současnými trendy výuky psaní – vázané (tzv. latinka) a nevázané vzory písma (např. Comenia Script). Přiblížíme si nejrozšířenější metody výuky matematiky (tradiční pojetí vs. Hejného metoda). Všechny didaktické aspekty gramostnostních dovedností budou představeny v kontextu poradenské diagnostiky, neboť pro kvalitní diagnostiku je nutné znát základní principy osvojování si čtení, psaní a počítání. V závěru se budeme věnovat aktuálním otázkám poradenské praxe, které vychází z didaktiky čtení, psaní, počítání (např. problematika přechodu mezi jednotlivými metodami). Na tyto otázky odpovíme formou kazuistik, které přinese vyučující. Cílem tohoto kurzu je vybavit studenty a studentky základními poznatky didaktiky a psychodidaktiky gramotnostních dovedností, které se naučí využívat v poradenské diagnostice úrovně gramotnostních dovedností (čtení, psaní, počítání) dětských klientů. Kurz bude sestaven z následujících témat: 1) Psychodidaktika vs. didaktika, význam a hranice, metody 2) didaktika a její vztah k pedagogické psychologii, 2) aktuální otázky didaktiky gramotnostních dovedností, 3) metody výuky čtení a psaní v českých školách (analyticko-syntetická, genetická, SFUMATO), 4) Specifika diagnostiky úrovně čtení a psaní ve vztahu k metodě výuky (kazuistizka), 5) výuka psaní – latinka, vázané písmo, 6) specifika diagnostiky psaní ve vztahu k používanému vzoru písma, 6) aktuální výzkum v oblasti psychodidaktiky, 7) praktické otázky poradenské psychologie ve vztahu k didaktickým metodám.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (04.02.2024)

Deskriptory kurzu: 

Celková časová zátěž studedenta: 80 hodin

Přímá výuka: 24 hodin

Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 3 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 3 hodiny

Plnění předmětu

Seminární práce a reflexe práce: 40 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (10.04.2020)

ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.

FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7.

HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0

KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.

KUČEROVÁ, Olga a Anna KUCHARSKÁ. Vázaný a nevázaný vzor písma v českých školách. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-969-8.

KUCHARSKÁ, Anna a kol. Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: 2015. ISBN 978-80-7290-862-2.

KUCHARSKÁ, Anna a Pavlína BAREŠOVÁ. Vývojová dynamika čtení v analyticko-syntetické metodě čtení a metodě genetické v 1. a 2. třídě a její uplatnění v poradenské diagnostice. Pedagogika, 2012/1-2, 65-80. 

KUCHARSKÁ, Anna a Jana VEVERKOVÁ. Vývoj písařských dovedností v průběhu první třídy u analyticko-syntetické metody a genetické metody. Pedagogika, 2012/1-2, 81-96. 

POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-327-8.

ŠTECH, Stanislav. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování : Komentář na okraj Kansanenovy úvahy - Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. Pedagogika, 2004, roč. LV. ISSN 0031-3815.

WILDOVÁ, Radka, ed. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6

 

monotematické číslo časopisu Pedagogika: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?cat=9373&lang=cs

časopis: Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (04.02.2024)

Kurz bude sestaven z následujících témat:

1) Psychodidaktika vs. didaktika, význam a hranice, metody

2) Základní vzdělávací dokumenty, které se uplatňují ve školství

3) didaktika a její vztah k pedagogické psychologii, 2) aktuální otázky didaktiky gramotnostních dovedností,

4) metody výuky čtení a psaní v českých školách (analyticko-syntetická, genetická, SFUMATO),

5) Specifika diagnostiky úrovně čtení a psaní ve vztahu k metodě výuky (kazuistizka),

6) výuka psaní – latinka, vázané písmo,

7) specifika diagnostiky psaní ve vztahu k používanému vzoru písma,

8) aktuální výzkum v oblasti psychodidaktiky,

9) praktické otázky poradenské psychologie ve vztahu k didaktickým metodám.

10) Dětská literatura a její výběr pro děti se SVP

11) Kazuistiky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (10.04.2020)

Pro úspěšné absolvování kurzu je nutná alespoň 70 % účast na seminářích a splnění zápočtového úkolu (písemná práce) a absolvování závěrečné reflexe nad zápočtovým úkolem. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK