PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Motivace žáků k učení - OPNP3Q407B
Anglický název: Learning Motivation
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka High, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q205A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.04.2020)
Předmět je zaměřen na pomoc studentům zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Motivace žáků k učení, vymezení teoretických pozic. 2. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, flow, instrumentální motivace, odměny a tresty). 3. Kognitivní motivační procesy (zákonitosti připisování příčin; kauzální atribuce a motivace školního výkonu; prožitek úspěchu a neúspěchu z motivačního hlediska). 4. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady. 5. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb. 6. Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika. 7. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon a školní prožitky (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole). 8. Vztah k budoucnosti a motivace. 9. Diagnostika motivace k učení. 10. Autodiagnostické postupy učitele v oblasti motivace.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (31.01.2020)

BLATNÝ, M. (2010).: Psychologie osobnosti. Praha, Grada . (STUCHLÍKOVÁ: Motivace a osobnost s. 137-166).

CSZENTMIHALYI, M.: Flow a práce. Praha, Portál 2017

HECKHAUSEN, H.: Motivation und Handeln. Berlin:Springr 1980,

HRABAL,V. PAVELKOVÁ.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010

HRABAL, V., MAN, F. PAVELKOVÁ, I. (1989).: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN,

NAKONEČNÝ, M, (1996). Motivace lidského chování. Praha, Academia

PAVELKOVÁ, I., URBANOVÁ, D.. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. ročník LXII, č. 4. 2018 s. 350 -365.

PAVELKOVÁ, I. (2002): Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK.

RHEINBERG, F (2006).: Motivation. Stuttgart:kohlhammer, 2006.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (31.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě úspěšně splněného vědomostního testu, docházky (tolerance dvou absencí) a aktivní účasti na semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK