PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychological Research in Multimedia Education - OPNP3Q404C
Anglický název: Psychological Research in Multimedia Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (30.08.2023)
Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole). Témata předmětu: Sylabus kurzu 1. Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace 2. Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce 3. Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan) 4. Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark) 5. Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data) 6. Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy 7. Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy
Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (30.08.2023)

MAYER, Richard E. Multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2009. 

WOUTERS, Pieter; VAN NIMWEGEN, Christof; VAN OOSTENDORP, Herre; VAN DER SPEK, Erik D. A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. Journal of Educational Psychology. 2013, 105.2: 249-265.

CLARK, Richard E. Learning from media: Arguments, analysis, and evidence. 2nd ed. Charlotte, North Carolina: Information Age Pub. 2012.

CUBAN, Larry. Teachers and machines: the classroom use of technology since 1920. New York: Teachers College Press. 1986.

DECI, Edward L.; M. RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. 1985.

MAYER, Richard E. Computer games for learning: An evidence-based approach. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press. 2014.

MAYER, Richard E., ed. The Cambridge handbook of multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2014.

PLASS, Jan L.; KAPLAN, Ulas. Emotional Design in Digital Media for Learning. Emotions, Technology, Design, and Learning. 2016: 131-161

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (30.08.2023)

Předmět je vyučován v angličtině. Plnění podmínek pro atest probíhá v angličtině. 

The student: will write a simple grant application (about 5 standard pages) concerning multimedia education (40% of the evaluation), will actively participate in seminars (once in 14 days) (30% of the assessment), carries out several reviews of his / her colleagues' grant applications (20% of the assessment), participates in the role of proband in one offered experiment in the field of multimedia education (10% of the evaluation)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK