PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie: základy a aplikace - OPNP3Q404B
Anglický název: Developmental Psychology: Basics and Application
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Prerekvizity : OPNP3Q305A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.04.2020)
Cílem kurzu je, aby se budoucí magistři seznámili s dílem hlavních zakladatelů dětské vývojové psychologie, S. Freuda (přednáší M. Kučera) a J. Piageta (M. Klusák), a to nikoli zprostředkovaně, z učebnic psychologie, ale na základě původních textů. Vzhledem k silnému zaměření katedry na problematiku gramotnosti jsou tito autoři ještě doplněni o práce Piagetovy žačky E. Ferreiro a antropologa W. Onga (I. Viktorová). Základními autory ve vývojové psychologii jsou zde Sigmund Freud a Jean Piaget, aplikací pak oblast gramotnosti a přechodu od orality ke skripturalitě v individuálním (ontogenetickém, Ferreiro) a civilizačním (fylogenetickém) měřítku (Ong). Předmět probíhá jako četba a analýza povinné literatury (viz seznam), po odstavcích, stránkách a kapitolách, aby studenti zažili původní text velkého autora, orientovali se v jeho strukturaci a pochopili jeho uvažování. E. Ferreirová je Piagetovou žačkou a badatelkou aplikující jeho učení na osvojování čtení a psaní. Cílem všech tří částí je, aby budoucí magistři odcházeli z katedry s tím, že pochopili dílo velkého autora četbou původního textu a jeho analýzou, a to v jeho počáteční originalitě, ostrosti a patosu, které byly často smazány tím, že se traduje nějaká jeho „školní“, „záložková“, zjednodušená verze. Při analýze textu je vyučujícími kladen důraz na to, aby si studenti uvědomili „živost“ autora prostřednictvím ani ne tak jednotlivých poznatků, ale toho, jakou zkušenost odrážejí a jak lze jejich prostřednictvím přemýšlet nad dětmi. Obtížná, nejasná a překvapivá, případně i „zastaralá“ místa přitom nejsou obcházena a uhlazována, ale naopak podtrhávána. V bloku „Freud“ se čte a analyzuje autorovo hlavní dílo z vývojové psychologie, „Tři pojednání k teorii sexuality“ (Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie), vydané poprvé v r. 1905 a přepracovávané a doplňované do r. 1924. Jeho ústředním pojmem je „pud“, ukázaný nejprve na dospělých úchylkách a na neurotických vytěsněních, poté v dětském (infantilním) období do vyřešení oidipského konfliktu, a nakonec ve dvou úkolech puberty (genitální primát a volba nového objektu). Některé příklady otázek: – Proč jsou pojednání právě tři? Co má do činění dospělá „nemocná“ sexualita s dětskou sexualitou? Proč je možné říci o dítěti, že je „polymorfně perverzní“, ale lze to říci jen v uvozovkách? – Jaké jsou složky pudu? O které z nich by šlo říci, že je pro Freuda nejdůležitější, kterou míní, když mluví o pudu zkráceně? – Co jsou to tzv. dílčí pudy? Nelze říci, že se vlastně dělí na dvě skupiny? Jak se jim říká? Na základě jakého kritéria se tak člení? – Jaké jsou tři základní způsoby vývojového vyrovnání se s morálními a estetickými bariérami či hrázemi? – Jakými pasážemi je v tomto díle doplňováno jen stručné zmínění oidipského komplexu? – Když Freud zmiňuje orální a anální pud nejprve jako dílčí, jak pak může hovořit o pregenitálních organizacích na nich založených, o komplexních režimech? Jaký je jejich „vztah k objektu“, poetika činnosti (cíle) těchto pudů? Apod. V bloku „Piaget“ je autor zastoupen textem, který napsal jako učebnici uvádějící do studia publikací z předchozích 40 let výzkumů psychického vývoje dítěte. Úkolem studentů je zjednat si orientaci v jeho pojetí vývoje tří konstrukcí regulace psychické aktivity: senzomotorických schémat, konkrétních operací a formálních operací – a to s platností pro paradigmatické empirické situace (zvl. pro schéma prostředku a cíle a zachování objektu; pro schémata vratných transformací a zachování v případě operačních struktur logických, infralogických a množství; pro schéma kombinace a kvaternality u pojmu implikace). A pochopení teoretické role a pro Piageta specifické definice pojmů: operace (vs. senzomotorická schémata; vs. reprezentace a sémiotická funkce; definiční znaky; konkrétní vs. formální); egocentrismus (vs. egoismus; centrace vs. decentrace: senzomotorická, předoperační, operační; logická vs. morální); ekvilibrium (asimilace vs. akomodace; ekvilibrium senzomotorické, konkrétně operační, formálně operační; samoregulace vs. dědičnost, prostředí, sociální transmise). Blok „gramotnost“ naváže prostřednictvím aplikovaných témat na základní problematiku vývoje podle Freuda a psychoanalýzy, a vývoje podle Piageta a kognitivního konstruktivismu. Soustředí se na otázky vývoje školního věku zejména z hlediska gramotnosti v pojetí freudismu a piagetismu, případně dalších přístupů. Probere tři základní témata: gramotnost (hlediska vývoje orální a skripturální kultury a jejich vlivu na rozvoj psychiky člověka i lidské společnosti), téma vývoje čtení a psaní (především v návaznosti na žačku Piageta E. Ferreirovou a její psychogenetickou teorii vývoje čtení a psaní) a téma poruch vývoje čtení a psaní.
Deskriptory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)

Celková časová zátěž studenta

90,0

Množství kreditů odpovídající časové zátěži

Přidělené kredity

3

Zakončení

Z

Přímá výuka

24

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

60 minut

Samostudium literatury (za semestr)

12 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

12 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet

30 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)

Literatura

Kučera

Zkoušený text

FREUD, Sigmund. Tři pojednání k teorii sexuality. In Vybrané spisy 3, Praha: Avicenum, 1971, s. 11-98. Též in Sebrané spisy 5, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000, s. 29-122.

Doporučené texty

KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017.

FREUD, Sigmund. Analýza fobie pětiletého chlapce. In Sebrané spisy 7, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1999, s. 193-293.

FREUD, Sigmund. Ekonomický problém masochismu. In Sebrané spisy13, Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998, s. 295-306.

 

Klusák
Zkoušený text

PIAGET, Jean a INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. (Praha: SPN, 1970; Praha: Portál 1997-2007)

Doporučené texty

Jako příklady Piagetových děl, k nimž je Psychologie dítěte úvodem a z nichž lze čerpat analyzované empirické příklady, budiž uvedeny (před lomítkem rok vydání originálu/za lomítkem první vydání anglického překladu)

 

Viktorová
Zkoušené texty

ONG, Walter J. Technologizace slova. Mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006.
FERREIRO, Emilia. Research perspectives in beginning literacy. Methodological and epistemic dichotomies. Journal for the Study of Education and Development. 1-36.| Received
06 Jun 2018, Accepted 19 Sep 2018, Published online: 24 Dec 2018 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/riya20

 

Doporučené texty
FERREIRO, Emilia a TEBEROSKY, Ana. Literacy before schooling. London: Heinemann educational Books, 1982.

LURIA, Alexandr Romanovič. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Akademia, 1976.. 

OLSON, David R. The world on paper. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)

Studenti budou vyzkoušeni z povinných textů za Freuda, Piageta a gramotnost třemi přednášejícími.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK