PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kulturní psychologie - OPNP3Q403B
Anglický název: Cultural Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q305A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (04.04.2020)
Předmět má za cíl poznání základních principů a aplikačních podob tzv. kulturně psychologického přístupu k edukaci. V první části půjde o prezentaci hlavních myšlenek „zakladatelů“ tohoto přístupu (L.S. Vygotskij, A.N.Leontjev, A.R.Lurija a další z ruské-sovětské psychologie přelomu 20. a 30. let 20. století; I. Meyerson. H. Wallon; J.S. Bruner), dále druhé generace kulturních psychologů (M. Cole, Scribnerová, J. Wertsch, L. Moll, J. Laveová) a také současných autorů (B. Schneuwly, Bronckart, Valsiner, Rogoffová ad.). V druhé části bude probírána konkrétní podoba kulturně psychologického přístupu na tématech edukace (empirické výzkumy dokládající takové fenomény jako zóna nejbližšího vývoje, molární jednotka analýzy a práce s kontextem, vliv kulturních „artefaktů“ na utváření paměti, pozornosti, atd.). Samostatná práce studentů v semináři je zaměřena na práci s texty vybraných autorů, která musí být zpracována na komparativním principu. Na konci kurzu mají studenti prokázat kritické zvládnutí kulturně-psychologického paradigmatu s oporou o výzkumné zakotvení základních nálezů („pojmů“).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)

VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha, SPN 1976.

VYGOTSKIJ, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976.

FERNYHOUGH, Ch. a LOYD, P. (eds.) Lev Vygotsky. Critical Assessments (Critical Assements of Leading Psychologists). London: Routledge, 1998 (4 díly, 1904 stran). 

ROGOFF, B. a WERTSCH, J. V. (Eds.), Children’s learning in the “zone of proximal development”—New directions for child development (pp. 7-18). San Francisco: Jossey-Bass, 1984. 

VALSINER, J. a van der VEER, R. The social mind: Construction of the idea. New York: Cambridge University Press, 2000. 

VALSINER, J. Culture in minds and societies. New Delhi: Sage, 2007

BLANK, M. a WHITE, S. Activating the Zone of Proximal Development in School: Obstacles and Solutions, in P. Lloyd & C. Fernyhough (Eds.) Lev Vygotsky: Critical Assessments; Part 14: Applying ZPD to Education and Learning.

VALSINDER, J. a van der VEER, R. On the social nature of human cognition: an analysis of the shared intellectual roots of Georg Herbert Mead and Lev Vygotsky. London: Routledge, 1999.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance tří absencí) a kvalitního splnění všech průběžných úkolů a kvality závěrečné seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK