PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Techniky sdílení profesních zkušeností - OPNP3Q401B
Anglický název: Techniques for Professional Experience Exchange
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (30.01.2023)
Předmět nabízí seznámení s významem kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností v pomáhajících profesích a dále s jednotlivými technikami, které sdílení umožňují. Techniky budou rozděleny podle toho, zda slouží k profesnímu rozvoji psychologů, nebo mají/mohou být psychology nabízeny a vedeny. Jedná se zejména o techniku supervize a dále intervize. Rozebírány budou i dílčí postupy, jako je Balintovská skupina. V předmětu budou diskutovány individuální i týmové přínosy jednotlivých technik ve vztahu k profesnímu rozvoji, budování profesní identity a prohlubování sebereflexe, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik a následnou reflexi zkušeností. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními (ta budou organizována ve třech delších blocích). Těžištěm kurzu budou návštěvy psychologů a psycholožek, kteří mají osobní zkušenosti s vedením skupin za účelem sdílení. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (30.01.2023)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016.

HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin.  Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004.

PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264.

SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115.

CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101.

https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399

www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě:

1) docházky (tolerance jedné absence),

2) aktivní účasti na semináři,

3) kvalitního splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK