PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a inkluzivní vzdělávání - OPNP3Q401A
Anglický název: Special Needs Pupils in Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (04.02.2020)
Předmět se zaměřuje na specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Podstatou předmětu je představit studentům problematiku podpůrných opatření pro jednotlivé vzdělávací potřeby. Důležitou součástí je i reflexe odlišností v chování u žáků s SVP a důraz na komplexní přístup zahrnující spolupráci s rodinou.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (22.01.2023)

Celková časová zátěž studenta

80

 

Zakončení

Z

Přímá výuka

24 hodin

 

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

3 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

3 hodiny

Plnění předmětu

Seminární práce a reflexe práce

40 hodin

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (22.01.2023)

Florian, L., Black-Hawkins, K., & Rouse, M. (2017). Achievement and inclusion in schools (Second edition). London: Routledge.

Bates, B. (2017). A quick guide to special needs and disabilities. London: Sage Pub.

Sotáková, H., & Klusák, M. (2009). Psychology: texts for international students. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

DSM V Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické spo-lečnosti. 2013

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

Mezinárodni klasifikace nemocí. 11. revize. Dostupné z: https://icd.who.int/en

SYŘIŠŤOVÁ, E. a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, 1972.

ŠVANCARA, J. Poruchy psychického vývoje. Brno: UJEP, 1979

VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)


Sylabus:

1) Úvod do problematiky žáků s SVP, legislativa spojená s žáky s SVP v českém vzdělávacím systému

2) Diagnostický proces - preventivně intervenční přístup

3) Asistent pedagoga a jeho úloha při práci se žáky s SVP

4) Školní poradenské pracoviště - kompetence, dokumentace žáků s SVP

5) Spolupráce rodiny, školy a dalších organizací u žáků s SVP

6) Kazuistiky žáků s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)

Pro zakončení předmětu student zpracuje analýzu kazuistiky žáka s určitou speciální vzdělávací potřebou a bude ji prezentovat v průběhu seminářů. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK