PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Neuropsychologie ve vzdělávání - OPNP3Q307C
Anglický název: Neuropsychology in Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (22.01.2020)
Cílem kurzu neuropsychologie ve vzdělávání je obeznámit studenty s nově se rozvíjejícím interdisciplinárním oborem, který stojí na pomezí kognitivních neurověd, psychologie a pedagogiky. V úvodu kurzu budou probrány předmět a cíle oboru. Dále se budeme věnovat metodologickým aspektům a způsobu spolupráce jednotlivých zainteresovaných oborů, včetně rizika možných desinterpretací, které tato spolupráce může přinášet. V následující části kurzu se zaměříme na neurální mechanismy poruch a oslabení, se kterými se ve školním prostředí můžeme nejvíce setkávat. V průběhu celého kurzu bude kladen důraz na samostatné kritické myšlení studentů vztahující se k primárním psychologickým či neuropsychologickým výzkumům.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)

BENEŠOVÁ, Miroslava, PREISS, Marek a KULIŠŤÁK, Petr. Neuroplasticita lidského mozku a její význam pro psychologii. Československá psychologie, 2009, 53,(1), 55-67. ISSN 0009-062X.

BATTRO, Antonio M., FISCHER, Kurt W. a LÉNA, Pierre J. (ed.). The educated brain: Essays in neuroeducation. Cambridge University Press, 2008.

BLAKEMORE, Sarah-Jayne a FRITH, Uta. The learning brain: Lessons for education. Blackwell publishing, 2005. ISBN: 978-1-4051-2401-0.

BUSCHKUEHL, Martin, JAEGGI, Susanne M. a JONIDES, John. Neuronal effects following working memory training. Developmental Cognitive Neuroscience, 2012, 2, S167-S179. ISSN: 1878-9293.

EYSENCK, Michael W. a KEANE, Mark T.. Kognitivní psychologie, Academia, Praha 2008, 748 s. ISBN 978-80-200-1559-4.

JAEGGI, Susanne M., et al. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2008, 105(19),  6829-6833. ISSN 1091-6490.

KANDEL, Eric R. a SQUIRE Larry R. Neuroscience: Breaking down scientific barriers to the study of brain and mind. Science, 2000, 290 (5494): 1113-1120.

KULIŠŤÁK, Petr. Neuropsychologie. Portál, 2003. ISBN 80–7178–554–7

MARŠÁK, Jan a JANOUŠKOVÁ, Svatava. Neropedagogika – neurověda a pedagogika ve společném úsilí. Pedagogika. 2014, 64, (1),  99–116. ISSN 0031-3815.

PÁCHOVÁ, Anna.  Memory and higher cognition. International Journal of Science and Engineering Investigations, 2012, 1(7),  54-59. ISSN: 2251-8843.

PÁCHOVÁ, Anna a ŚTUMPF, Ondřej. Paměť příliš podceňovaná. In : PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech . Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, s. 100-109. ISBN 978-80-244-3037-9.

STRAKA, Ondřej, CÍGLER, Hynek a JABŮREK, Michal. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie. Pedagogika, 2014, 3, 327 -358. ISSN 0031-3815.

TURKELTAUB, Peter E., et al. Development of neural mechanisms for reading. Nature Neuroscience, 2003, 6(7), 767-773. ISSN : 1471-003X.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (22.01.2020)

Výstupem z kurzu bude seminární práce, ve které student představí a následně kriticky zhodnotí samostatně vybranou neuropsychologickou studii zaměřenou na oblast vzdělávání. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK