PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologické aspekty výuky cizích jazyků - OPNP3Q302C
Anglický název: Psychological aspects of Second language acquisition
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)
Cílem kurzu je představit výzkumně podložené poznatky důležité pro porozumění zákonitostí procesu osvojování cizího jazyka. Konkrétně se kurz zaměří na seznámení studentů se základní terminologií dané problematiky a bilingvismu, a na shody a rozdíly v rozvoji mateřského a cizího (druhého) jazyka. Představeny a kriticky reflektovány budou teoretické modely osvojování cizího jazyka. Kromě postižení univerzálních procesů bude prostor věnován individuálním rozdílům. Témata kurzu budou probírána a diskutována s důrazem na možnost praktického využití získaných znalostí v profesi školního a poradenského psychologa. 1. Psychologické aspekty výuky cizího jazyka, 2. Rozvoj mateřského jazyka, 3. Rozvoj druhého/cizího jazyka, 4. Bilingvismus, 5. Individuální a věkové rozdíly žáků ve výuce cizího jazyka, 6. Skupiny žáků s problémy ve výuce cizího jazyka, 7. Poradenská podpora u žáků s problémy v rozvoji cizího jazyka.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (01.02.2020)

BENATI, Alessandro; ANGELOVSKA, Tanja. Second language acquisition: a theoretical introduction to real world applications. London, UK: Bloomsbury Publishing Company, 2016.

DEKEYSER, Robert (Ed) Practice in a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. doi:10.1017/CBO9780511667275

DÖRNYEI, Zoltán. The psychology of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2009. 356 pp.

LIGHTBOWN, Patsy M.; SPADA, Nina. How languages are learned. Oxford : Oxford University Press, 2013.

LOJOVÁ, Gabriela; VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011.

ROBINSON, Peter Jake; ELLIS, Nick C. (Ed.). Handbook of Cognitive Linguistics and Second Language Acquisition. New York: Routledge, 2008.

SKEHAN, Peter. (1998). A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.

ŠPAČKOVÁ, Klára; KUCHARSKÁ, Anna. Nabývání rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Pedagogika. Počáteční gramotnost.  2012, vol. 52, n. 1-2, p. 190-204. ISSN 0031-3815

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK