PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diagnostika a intervence v poradenství - OPNP3Q208A
Anglický název: Diagnostics and Intervetion in Counseling
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (30.01.2020)
Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. První část kurzu bude mít teoretický charakter. Pozornost zde bude věnována zásadám, principům a etapám psychologické diagnostiky a intervencí (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Druhá část kurzu bude studenty provázet diagnostickými a intervenčními přístupy ve školských poradenských zařízeních. Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období - diagnostické a intervenční postupy na jednotlivých pracovištích budou pojímány ve vývojovém kontextu.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2023)

ředmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:

  • přednášky 24 hodin celkem
  • semináře 12 hodin celkem

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 18 hodin celkem
  • zpracování úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku: 24 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2022)

DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003.

KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142.

KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007.

MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001.

SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001.

ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2022)

Zkouška se uskuteční formou testu. K ní musí mít student splněn všechny úkoly. 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (01.02.2023)

Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. 

Témata (jejich řazení bude podáno na vstupní přednášce): 

1. Zásady, principy a etapy psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Diagnostika jako předpoklad navazujících intervencí, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). 

2. Zásady tvorby diagnostických nástrojů, psychometický pohled, statická a dynamická diagnostika. Práce s manuály testů. 

3-4. Diagnostické přístupy ve školním poradenském pracovišti. Navazující intervence. 

5.-6. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - pedagogicko-psychologická poradna. 

7. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - speciálně pedagogické centrum. 

8. Diagnostické a intervenční přístupy ve střediscích výchovné péče. 

9. Diagnostika školní zralosti, diagnostické zakázky ve vztahu k vývojovým obtížím žáků. 

10.-12. Diagnostika školní neúspěšnosti, specifických poruch učení a chování, NKS aj. 

Semináře (praktické zaměření): 

1. Diagnostika rodiny,  rodič v procesu formulování zakázky, anamnéza, intervence v rodině. 

2. Standardy diagnostiky, manuály diagnostických nástrojů

3. Diagnostika třídy, intervenční přístupy 

4. Intervenční přístupy v ŠPP, ŠPZ - ve prospěch žáků s SVP a žáků s výukovými obtížemi 

5. Preventivní a intervenční přístupy u žáků s výchovnými obtížemi a rizikovým chováním 

6. Profesní poradenství - diagnostické aspekty

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2023)

Studenti plní stanovené úkoly pro přednášky i pro semináře, dle vyčíslení hodin v Deskriptorech. 2 úkoly jsou odevzdávány v písemné podobě. Reflektivní přístup na seminářích. 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.01.2023)

Pro výuku v předmětu je připraven kurz v Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2459. 

Přístupové heslo bude studentům sděleno na první přednášce. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK