PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychodiagnostika dětí - OPNP3Q207A
Anglický název: Diagnostics in Children
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, KZ [HT]
Počet míst: 28 / 56 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D.
PhDr. Daniel Kubín
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Je prerekvizitou pro: OPNP3Q414B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.02.2022)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy psychologické diagnostiky dětí a mládeže. Kurz je tvořen dvěma tematickými bloky. 1. Blok základních teoretických znalostí z oblasti psychologické diagnostiky dětí a mládeže: Akcentuje porozumění obecným principům diagnostického procesu v klinické psychologické praxi. Vytváří podmínky pro porozumění teoretickým východiskům tzv. psychometrických a dynamických postupů v psychodiagnostice a ukazuje výhody i limity obou těchto přístupů. Stručně představuje i základní principy psychometriky. 2. Blok praktických aplikací: Akcentuje praktické ukázky struktury a vedení psychodiagnostického vyšetření v klinické praxi. Představuje základní materiály využívané psychodiagnostice. Orientuje studenta v nabídce psychometrických nástrojů a metodik dostupných pro českou populaci, vede k porozumění znakům kvality u psychometrických nástrojů. Obecně přestavuje postupy pro posouzení: školní připravenosti, struktury kognitivních schopností, gramotnosti, osobnosti, sociálních kompetencí, motivace. Modelově přestavuje postupy pro diagnostiku SPU, poruch vývoje jazyka a komunikace, mentální retardace.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Jana Tylš Adámková, Ph.D. (04.02.2022)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:

  • přednášky 12 hodin celkem
  • semináře 24 hodin celkem

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 18 hodin celkem
  • zpracování úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku: 24 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (02.02.2020)

RABOCH, J., HRDLIČKA, M., MOHR, P., PAVLOVSKÝ, P., & PTÁČEK, R.( 2015).DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum,

MKN-10.revize (2009). Duševní poruchy a poruchy chování. Praha, Psychiatrické centrum,

SVOBODA,M.(ed.),Krejčířová,D.,Vágnerová,M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících.  Praha, Portál, 2001 

VÁGNEROVÁ,M., Klégrová,J.( 2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum,

ČEŠKOVÁ, E., SVOBODA, M., & KUČEROVÁ, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Portál.

ŠÍPEK, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství

ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2006). Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: IPPP ČR.

URBÁNEK, T. DENGLEROVÁ, D. ŠIRŮČEK, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.

MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014) Vývoj jazykových schopností. Praha: Grada, str. 177-217.- Vybrané kapitoly.

ŠIRŮČEK, J., ŤÁPAL, A., & LINHARTOVÁ, P. (2014). Potřeba poznávání: Studie psychometrických charakteristik zkrácené české verze škály potřeby poznávání Československa Psychologie, 58(1).

HŘEBÍČKOVÁ, M., JELÍNEK, M., BLATNÝ, M., BROM, C., BUREŠOVÁ, I., GRAF, S., & ZÁBRODSKÁ, K. (2016). Big five inventory: základní psychometrické charakteristiky české verze BFI-44 A BFI-10. Československa Psychologie, 60(6).

 

Manuály Vybraných psychometrických nástrojů  z produkce Psychodiagnostika 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Daniel Kubín (27.01.2024)

Závěrečný písemný test.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Daniel Kubín (27.01.2024)

 

Tématické bloky ve výuce:

1)      Psychologická diagnostika - teoretický úvod do psychologické diagnostiky dětí a mládeže 

Obecné principy diagnostického procesu v klinické psychologické praxi; psychometrický  a dynamický přístup v ps. diagnostikce (výhody i limity);  psychologický test jako nástroj ps. diagnostiky, teorie tvorby ps. testů, formy psychologického testování, uvedení do psychometriky.

2)  Specifika dětské diagnostiky 

Specifické otázky diagnostiky dětí a mládeže, diagnostický setting; klinické metody v diagnostice dětí

3)      Testy a testové baterie pro hodnocení inteligence 

Základní principy konstrukce a uspořádání testů inteligence, SB IV, WPPSI, SON-R, WISC, IDS, IDS-P, K-ABC a další.

4)      Vývojové škály 

Uvedení do oblasti tvorby a používání vývojových škál, propojení s poznatky  vývojové psychologie (Piagetova teorie vývoje myšlení, teorie attachmentu), Brazelton, Gesell, BSID-II, III, Bayley IV a jejich srovnání. 

5)      Diagnostika dílčích schopností z pohledu neuropsychologického vyšetření 

Zraková percepce: Edfeldt, Frostigová, motorika: MABC-2, Orientační test dynamické praxe, pozornost: d2, číselný čtverec, TMT, paměť: Rey-Osterriethova kompl. figura, AVLT, Bentonův vizuální retenční test

6)      Diagnostika PAS 

ADOS, ADIR, CARS, screeningové dotazníky, využití jiných dg. nástrojů (inteligenční soubory, ROR …)

8)      Projektivní metody 

Specifika diagnostiky osobnosti v dětském věku; TAT a odvozené metody (CAP, CATO, Apercepční karty pro adolescenty, Michalovo projektivní interview, Roberts-2, TEMAS) + rekapitulace skórovacích systémů

ROR u dětí - hodnocení vývojové úrovně; kresba - jako hodnocení vývojové úrovně (včetně pojetí vývoje kresby v dětském věku) + rizika užití jako projektivní metody; další metody (Scénotest, Test světa)

9)      Dotazníky a škály 

Specifika užití v dětském věku, klinické: depresivita (CDI), úzkost (CMAS, STAI. KSAT), symptomy posttraumatu, exekutivní fce (BRIEF, Connersová); osobnost: Eysenck (JEPI, B-JEPI, JEPQ), Cattell (HSPQ, CPQ), Piers-Harris 2, Freiburský osobnostní dotazník

10)   Rodinná diagnostika 

Uvedení do problematiky diagnostiky rodinného prostředí, rozhovor (inspirace rodinnou terapií, systemikou); pozorování volné a při řízené činnosti; dotazníkové metody + Bene Antony; projektivní - kresba (začarované) rodiny, Scénotest; FAST

11)   Speciální otázky dětské diagnostiky

Diagnostika dětí se zrakovým, sluchovým, příp. kombinovaným postižením. Secifické metody (Reynel-Zinkinové škály, ITVIC, Tactual Profile a další).

 

Ke kurzu jsou založeny studijní opory v Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9930¬ifyeditingon=1

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Daniel Kubín (27.01.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je 75% docházka a aktivní účast na seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK