PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specific learning disorders – intervention - OPNP3Q206B
Anglický název: Specific learning disorders – intervention
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (23.01.2023)
Předmět navazuje na základní znalosti o problematice specifických poruch učení a zaměřuje se na otázku výběru a nastavení efektivní intervence. Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s nabídkou preventivních programů i intervenčních postupů a metod společně s výzkumně ověřenými poznatky o jejich účinnosti a přínosu. Kromě intervence zaměřené na rozvoj školních dovedností (čtení, psaní, počítání), bude diskutována také otázka nastavení podpory osobnostně sociálního vývoje. Důraz bude kladen na možnost praktického využití pro nastavení cílené intervence s ohledem na konkrétní podobu gramotnostních obtíží a jejich příčinu, environmentální prostředí (rodina, škola) a osobnostní nastavení dítěte, žáka či studenta se specifickými poruchami učení. Dílčí témata budou probírána z hlediska gramotnostních domén.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (23.01.2023)

Přímá výuka

  • seminář 24 hodin

Nepřímá výuka

  • příprava na semináře 12 hodin
  • průběžné studium literatury (publikace, výzkumné zprávy) 18 hodn
  • práce se studijními materiály a příprava prezentace 12 hodin

 

Participation in class

  • seminars attendance 24 hours

Preparation for class

  • seminar assignments 12 hours
  • • reading publications and research reports 18 hours
  • • working with study materials and preparing a presentation 12 hours
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (10.04.2020)

American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.), 2013. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

BUTTERWORTH, Brian; LAURILLARD, Diana. Low numeracy and dyscalculia: identification and intervention.” ZDM 42 (2010): 527-539.

GILLESPIE, Amy; GRAHAM, Steve. A meta-analysis of writing interventions for students with learning disabilities. Exceptional Children, 2014, 80(4), 454-473. https://doi.org/10.1177/0014402914527238

GRAHAM, Steve; HARRIS, Karen R.; LARSEN, Lynn. Prevention and Intervention of Writing Difficulties for Students with Learning Disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 2010, 16(2), 74-84 

KAVALE, Kenneth. A.; MOSTERT, Mark P. Social Skills Interventions for Individuals with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 2004, 27(1), 31–43. https://doi.org/10.2307/1593630

Report of the National Reading Panel: Teaching children to read : an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. [Bethesda, Md.?]: U.S. Dept. of Health and Human Services, Public Health Service, National Institutes of Health, National Institute of Child Health and Human Development, 2000.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (29.01.2023)

Specifické poruchy učení – pojetí a terminologie

Diagnostika, systém podpůrných opatření

Intervence zaměřené na rozvoj přesnosti a plynulosti čtení

Intervence se zaměřením na rozvoj porozumění čtenému

Intervence se zaměřením na rozvoj matematických dovedností

Rozvoj motorických dovedností

Rozvoj sociálních dovedností

Specific learning disabilities - concepts and terminology

Diagnostics, support measures

Reading accuracy and fluency interventions

Reading comprehension interventions

Mathematics interventions

Motor skills interventions

Social skills interventions

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (23.01.2023)

Pravidlená příprava a aktivní zapojení ve výuce.

Zpracování kazuistiky žáka se specifickými poruchami učení/akční výzkum – žák s SPU ve vzdělávání (identifikace kritických míst a možností intervenčních přístupů) nebo podrobné představení intervenčního programu.

Práce je v rámci semináře prezentována v angličtině - jedná se o předmět vyučovaný v angličtině. 

Student regularly prepares and actively participates in seminars.

Student presents (in English) a case study of a pupil with specific learning disorder/action research – a pupil with a specific learning disorder in education (identification of critical points and possible intervention approaches) or a detailed presentation of the intervention program.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK