PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diagnostika autismu - OPNP3Q205B
Anglický název: Diagnosis of Autism Spectrum Disorder
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)
Předmět se zabývá komplexně problematikou poruch autistického spektra (PAS) s akcentem na diagnostiku PAS. V průběhu semestru budou představeny screeningové nástroje, hlavní diagnostické nástroje a intervenční přístupy. Předmět je cílen tak, aby absolventi měli potřebné znalosti a dovednosti pro práci s cílovou skupinou, která se v současné době stává jednou z nejvíce potřebných z hlediska dalšího rozvoje i podpory klientů. Týká se to zejména resortu školství a resortu zdravotnictví, kde řešení potřeb klientů s PAS je velmi aktuální.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)
Celková časová zátěž studenta 108,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 4
Přidělené kredity 4
Zakončení KZ
   
Přímá výuka  
Přednášky: 0
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2020)

Attwood, T. Asperger´s syndrome: A Guide for Paents and Professional. London: Jessica Kingsley Publishers, 2000.

Frith, U. Autism: Explaining the enigma. Oxford: Basil Blackwell, 1989.

Happé, F. Autism: An Introduction to Psychological Theory. London: UCL Press, 1994.

Howlin, P. Autismus u dospívajcích a dospělých. Praha: Portál, 2005.

Hrdlička, M,, Komárek, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004.

Krejčířová, D. Diagnostika autismu. Praha: IPPP ČR, 2000.

Schopler, E. Příběhy dětí s autismem. Praha: Portál, 1999.

Šporclová, V. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta, 2018. 

Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.

Wing, L. Autistic spectrum disorders. British Medical Journal, 1996, 312, s. 327-328.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

Témata:
1. Uvedení do problematiky autismu
2. Zařazení autismu do Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN 10)
3. Charakteristické projevy poruchy, autistická „triáda“ postižení
-  Komunikace
-  Sociální vztahy a sociální chování
-  Představivost, hra
4. Autismus jako „vývojová porucha“ (vývoj postižení a jeho projevů v jednotlivých věkových obdobích)
5. Diagnostika autismu
-  Screening jako nástroj včasné diagnostiky a jeho využití v poradenské práci

- Psychologické vyšetření a jeho struktura

- Diagnostické nástroje pro poruchy autistického spektra (ADOS-2, ADI-R)
6. Volba vhodné intervence, speciálně pedagogická diagnostika a stanovení vhodné intervence (sestavení individuálně vzdělávacího plánu, vzdělávacího profilu)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2020)

Pro zakončení předmětu zpracují studenti analýzu zadané kazuistiky a prokáží znalost základních pojmů vztahujících se k PAS prostřednictvím písemného testu.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2488

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK