PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Práce se třídou - OPNP3Q204B
Anglický název: Prevention and intervention in the classroom
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Předmět seznamuje studenty se základní teorií o školní třídě jako sociální skupině, zabývá se typologií tříd, hierarchií rolí ve třídě, vývojem školní třídy, možnostmi diagnostiky školní třídy a následnými intervencemi na ovlivnění školního klimatu. Předmět klade důraz na význam třídnických hodin. V předmětu je kombinován teoretický výklad s praktickými ukázkami práce se školní třídou prostřednictvím sebezkušenosti. Předmět se zaměřuje na vybrané pedagogicko-psychologické postupy, které podporují pozitivní rozvoj sociálního klimatu ve třídě nebo se orientují na jeho změnu. Studenti se seznámí se základními poznatky o třídě jako sociální skupině (zejména s rolemi, které žáci zastávají, a jejich využitím). Dále je demonstrována možnost intervence formou restrukturalizace školní třídy v případě nežádoucího vývoje sociálních vztahů - postup při potřebném „zvratu“ nežádoucího stavu vývoje třídy. Jsou naznačeny možné alternativní formy práce při optimalizaci třídního klimatu, využití her a jejich reflexe. Blok věnovaný třídnickým hodinám se zabývá možnostmi zdokonalení využití učebního a výchovného potenciálu školní třídy formou tzv. „třídních setkání“, které mohou patřit mezi efektivní preventivní metody práce se školní třídou, jedná se o kontinuálně používaný postup podpory pozitivního vývoje třídy. Tematické bloky: Třída jako sociální skupiny, typologie tříd Fáze vývoje školní třídy Role ve třídě Dynamika školní třídy (koheze a tenze ve třídě) Diagnostika školní třídy a její zásady (základní diagnostické nástroje) Pravidla intervenční práce se školní skupinou – změna třídního klimatu Třídnické hodiny Patologie školní třídy a posun normy ve školní třídě Šikana a její řešení Alternativní možnosti diagnostiky a intervence Využití hry při práci se třídou – typologie her Význam reflexe a využití zážitkové pedagogiky při práci se třídou Komunitní kruh a jeho pravidla
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (02.01.2024)

Cílem předmětu je seznámit studenty s technikami podpory pozitivního sociálního klimatu a s metodami orientujícími se na změnu. Studenti se seznámí se základní charakteristikou sociální skupiny ve třídě (role, status, pozice). Představeny jsou možnosti intervence v  třídním kolektivu a různé projekty realizované v praxi pro podporu vybraných cílů (práce s třídními pravidly, zvýšení koheze skupiny, zvýšení tolerance k odlišnostem ve skupině, podpora bezpečného prostředí,  prevence školní neúspěšnosti, teambuildingové aktivity).  Jsou naznačeny možné alternativní formy práce při optimalizaci třídního klimatu, využití her a jejich reflexe. Blok věnovaný třídnickým hodinám se zabývá možnostmi zdokonalení využití učebního a výchovného potenciálu školní třídy formou tzv. „třídních setkání“, které mohou patřit mezi efektivní preventivní metody práce se školní třídou, jedná se o kontinuálně používaný postup podpory pozitivního vývoje třídy.

Výstupy z učení:

- studenti charakterizují třídu jako sociální skupinu (vyjmenují znaky této skupiny, principy dynamiky, význam rolí)

- studenti diskutují o charakteristikách třídy jako sociální skupiny

- v modelových situacích studenti aplikují vybrané postupy pro dosažení stanoveného cíle při práci s třídní skupinou (dodržování pravidel, koheze, tolerance, bezpečí apod.)

- vysvětlí princip třídnických hodin, jejich potenciál

- navrhují hry a metody pro práci s třídním kolektivem, dle jasně stanoveného záměru.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Celková časová zátěž studenta

80

Přímá výuka      24 hodin

Samostudium literatury (za semestr)         10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)   3 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)          3 hodiny

Plnění předmětu

Příprava na výuku a závěrečný test           40 hodin

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.

Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.

PAVLAS MARTANOVÁ, Veronika. Pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku: Sociální kompetence. Praha: Raabe, 2014.

Martanová, V. (2014). KuliFerda a jeho svět: pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku (1st ed.). Praha: Raabe.

Švamberk Šauerová, M. (2023) Školní wellbeing - celoroční projekt ve spolupráci s ČT Edu: https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/skolni-wellbeing

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.

http://klima.pedagogika.cz/

https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Tematické bloky:
Třída jako sociální skupiny, typologie tříd
Fáze vývoje školní třídy
Role ve třídě
Dynamika školní třídy (koheze a tenze ve třídě)
Diagnostika školní třídy a její zásady (základní diagnostické nástroje)
Pravidla intervenční práce se školní skupinou – změna třídního klimatu
Třídnické hodiny
Patologie školní třídy a posun normy ve školní třídě
Šikana a její řešení
Alternativní možnosti diagnostiky a intervence
Využití hry při práci se třídou – typologie her
Význam reflexe a využití zážitkové pedagogiky při práci se třídou
Komunitní kruh a jeho pravidla

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)
Podmínkou ukončení je aktivní účast v rozsahu min. 70%, průběžné plnění úkolů a představení konkrétní techniky práce s třídou.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK