PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenské vedení skupin v období dospívání - OPNP3Q203B
Anglický název: Couselling guidance of groups in adolescence age
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)
Předmět se zabývá jedním z významných nástrojů poradenství - vedením skupin, s akcentem na období adolescence. Cílem předmětu je předání základních informací o vedení adolescentní poradenské skupiny a na jejich základě tvorba metodiky práce poradce při vedení poradenských skupin. Jde o prohloubení kompetencí a senzitivity k poradenským a terapeutickým intervencím budoucích psychologů. Obsah je rozdělen na dvě tematické linie: A) Zvýšení teoretického backgroundu skupinového poradenství a konkretizace potřebnosti skupinových forem práce v psychologickém poradenství. Odlišné metody práce oproti výuce (pozitivní atmosféra skupiny, využití skupinové dynamiky, koheze skupiny, apod.) posilují účinnost skupinových forem poradenské práce i ve školních poradenských službách. Poradenská pracoviště PPP a především SVP realizují skupinové poradenství jako jednu z forem intervence. Ve školním poradenství má zejména funkci preventivní, cílem je podpora osobního rozvoje žáků, kterou považujeme za primární prevenci možných poruch v sociálním vývoji dospívajících, i prevenci širokého spektra podob rizikového chování. B) Druhou linií je tvorba metodiky vedení poradenských skupin se zaměřením na: zásady poradenského vedení skupiny, roli poradce, kritéria vzniku poradenské skupiny, typy skupin, etapy v přípravě poradenského programu, analýzu použití technik. Dále jsou analyzovány konkrétní poradenské programy a relevantní literatura k jejich tvorbě. Tvorba metodiky tedy velmi úzce doprovází a propojuje linii teoretického backgroundu problematiky. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1, Skupinové poradenství - vymezení, historie, limity 2, Adolescentní skupina a její specifika 3, Typy skupin 4, Vývoj skupiny 5, Skupinová dynamika 6, Role poradce 7, Etické aspekty skupinové práce 8, Průběh skupinového poradenství 9, Specifické formy skupinového poradenství - svépomocné skupiny, rodičovské skupiny 10, Typy používaných technik ve skupinkovém poradenství 11, Zásady tvorby vhodného poradenského programu pro cílovou skupinu 12, Reflexe poradenského programu, otázky supervize, evaluace
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Cílem je pochopit základní principy fungování skupiny a prostřednictvím zážitku sebepoznání být schpen/a připravit program pro skupinu s jasně definovaným cílem, náplní a reflektivními okázkami.

Umět aplikovat princip E--U-R (evokace - uvědomění - reflexe) do praxe.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Studenti si v průběhu semestru udržují základní představu o pravidlech skupiny a udržují návaznost probíraných témat (40+40minut).

V průběhu semestru mohou obdržet  texty či odkazy ke samostudiu (literatura, studijní materiály - prezentace v SIS, celkem 24hod.).

Vybraní studenti se připravují na vedení skupiny, čímž alternují seminární práci.

Všichni plní průběžně zadávané úkoly v rozsahu až 6 hodin.

K zápočtu studenti prokazují znalost základní terminologie (učí se 16 hodin).

Seminární práce zpracová relevantní téma na práci se skupinou - příprava na 1 blok práce včetně reflexe a zdrojů (tvoří ji 20 hodin).

Hodnocení 4 kredity odpovídá celkové zátěži studenta 106 hodin.

Časový rámec a příslušné kreditové ohodnocení vychází z Boloňského procesu jehož hlavním cílem je vytvořit a rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (European  Higher Education Area – EHEA).
http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/bolonsky-proces-2
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (29.01.2020)

BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.

BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 2011.

BLOOM, L. Handbook of Gestalt Play Therapy with Children. London, UK 2006.

ČINČERA, J. Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada. 2007.

GELDARD, K, GELDARD, D. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál, 2008.

HARGAŠOVÁ, M. a kol. Skupinové poradenství. Praha: Grada, 2009.

PROUT, H. T.; BROWN, D. T. ed.: Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents: Theory and Practice for School and Clinical Settings. USA, New Jersey, 2007.

RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Portál, 2007.

RONENOVA, T. Psychologická pomoc dětem v nesnázích. Praha: Portál, 2000.

RUDOLPH, L. B.; THOMPSON, CH. L. Counseling children: Third edition. USA, California, 1992.

VIERS, D. (ed). Aktivity pro skupinovou psychoterapii. Praha: Portál, 2011

YALOM, I. D., LESZCZ, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2007.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Pro atest z předmětu –  klasifikovaný zápočet – se žádá minimálně 70%  docházka na seminář, dále je požadavkem zpracování 1 úkolu:

Požadavkem ke klasifikovanému zápočtu je příprava projektu programu poradenské práce se skupinou (detaily budou zveřejněny při prvním semináři).

Realitace připraveného programu bude probíhat v rámci semináře. Specifika projektu programu budou upřesněna na seminářích, s ohledem na aktuální potřeby a zkušenosti  studujících.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK