PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Práce se třídou - OPNP1Q135B
Anglický název: Prevention and intervention in the classroom
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP1Q101A
Záměnnost : ON913044
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (21.10.2019)
Kurz je zaměřen na práci psychologa se školní třídou. Po úvodním seznámení s teoretickými základy této práce budou v seminářích představeny konkrétní přístupy a metody skupinové práce.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.11.2019)

Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.

Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.

PAVLAS MARTANOVÁ, Veronika. Pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku: Sociální kompetence. Praha: Raabe, 2014.

Martanová, V. (2014). KuliFerda a jeho svět: pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku (1st ed.). Praha: Raabe.

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.

http://klima.pedagogika.cz/

https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (24.10.2019)

Okruhy řešených témat:

Třída jako sociální skupina

Diagnostika třídy

Práce se třídou - školní psycholog a třídní učitel (kdy a jak vstupovat do třídy, práce psychologa prostřednictvím třídního učitele)

Budování skupiny (pravidla fungování, témata práce, prevence x intervence, budování vztahů a komunikace)

Techniky rozvíjení vztahů mezi žáky

Rozvíjení sociálních kompetencí u mladších žáků

Reflexní skupiny

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (21.10.2019)

K úspěšnému zakončení předmětu je nezbytná účast na seminářích v rozsahu 70% a absolvování závěrečné reflexivní skupiny, která bude probíhat ve dvou menších skupinách v rámci posledního setkání 9. 1. 2020.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK