PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy psychoterapie - OPNP1Q117A
Anglický název: Introduction to Psychotherapy
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Gabriela Dymešová
Vyučující: Mgr. Gabriela Dymešová
Prerekvizity : OPNP1Q102A
Záměnnost : ON913055
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.10.2020)
Předmět Psychoterapie si klade za cíl představit studentům Psychoterapii z teoretického i praktického úhlu pohledu. V rámci teorie se bude vedle definice a vývoje oboru zaměřovat na osobnost psychoterapeuta, terapeutický proces a účinné faktory v psychoterapii. Následovat bude rozdělení a pochopení jednotlivých forem psychoterapie a následně se studenti seznámí s jednotlivými směry v psychoterapii od nejběžnější po integrativní a okrajové. V rámci seminářů budou moci studenti vyzkoušet různé psychoterapeutické metody a zvnitřní si tak získané teoretické znalosti. Součástí předmětu bude také práce s externími zdroji, díky kterým si studenti alespoň částečně osvojí principy terapeutického myšlení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Gabriela Dymešová (20.09.2021)
Cílem předmětu je představit studentům Psychoterapii z teoretického i praktického úhlu pohledu tak, aby se dobře nejen dobře orientovali v celém psychoteraeputickém poli, ale mohli se zamyslet nad tím, zda je psychoterapie pro ně vhodnou profesní cetou nebo není.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Gabriela Dymešová (20.09.2021)

V případě distanční výuky bude využívána platforma Zoom. Studenti budou včas informováni. Pro studijní materiály bude využívána platforma Moodel: https://dl1.cuni.cz/login/index.php

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.10.2020)

Baldwinová, M.: Osobnost jako terapeutický nástroj. Brno : Cesta 2013.

Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada

Kratochvíl S. (1997). Základy psychoterapie. Praha: Portál

Kratochvíl S. (2000). Manželská terapie. Praha: Portál

Langmeier J.; Balcar K.; Špitz J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál

Prochaska, J. O.; Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada

Timuľák, L.: Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha : Portál 2006

Vybíral, Z.; Roubal, J. (eds.) (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál

Yalom I. D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Konfrontace

Zeig, J.K. (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.10.2020)

1.     Psychoterapie jako obor (definice psychoterapie a jejich srovnání, dějiny psychoterapie a její vývoj, (ne)zákonné ukotvení psychoterapie, Evropská asociace pro psychoterapii a lokální zastřešující společnosti, Štrasburská dohoda)

2.     Psychoterapie jako léčebná metoda (účinné faktory v psychoterapii, teoretické zázemí psychoterapie a výzkum v psychoterapii, psychoterapie 21. století, etika v psychoterapii)

3.     Osobnost psychoterapeuta (kdo je psychoterapeut a kdo je šarlatán aneb kdo psychoterapii smí vykonávat, vzdělávací systém v psychoterapii, role osobnosti psychoterapeuta v léčbě, péče o sebe a jak nevyhořet)

4.     Terapeutický proces (terapeutický vztah a uzavírání kontraktu, fáze psychoterapeutického procesu od začátku až po ukončení, princip změny, přenos a protipřenos v terapeutickém vztahu, psychoterapie vs poradenství, dlouhodobá vs krátkodobá psychoterapie)

5.     Základní formy psychoterapie (individuální psychoterapie a její specifika, skupinová psychoterapie, její indikace a specifika (skupiny uzavřené, otevřené, svépomocné, tématické aj.), rodinná a párová psychoterapie, dětská psychoterapie)

6.     Přehled základních směrů v psychoterapii a jak se v nich dobře orientovat (nejběžnější směry v psychoterapii a rozdíly mezi nimi, psychoterapie v Čechách a SUR, okrajové psychoterapeutické směry)

7.     Psychodynamické směry (zejména psychoanalýza, psychoanalytická psychoterapie a ostatní hlubinně dynamické směry či jejich odnože)

8.     Humanistické směry v psychoterapii  (zejména Rogersovská psychoterapie, Gestalt terapie, Daseinsanalýza, Logoterapie, Existenciální psychoterapie)

9.     Kognitivně behaviorální směry (KBT)

10.  Směry zaměřené na rodiny a jiné systémy (Systemika, Narativní psychoterapie)

11.  Integrativní směry

12.  Další směry v psychoterapii (Procesově orientovaná psychoterapie, Biosyntéza, Pesso Boyden)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.10.2020)

Kurz je zakončen ústní zkouškou, která tematicky pokrývá přednášená témata a zahrnuje přípravu a aktivitu studentů při seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK