PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení - OPNP1Q107A
Anglický název: Specific Learning Difficulties
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Záměnnost : ON913014
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (29.10.2019)
Kurz poskytuje rozvoj ve čtyřech oblastech. Blok A Cílem bloku A je seznámit posluchače s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch. BLOK B V rámci tohoto bloku B bude problematika specifických poruch učení prezentována z vývojového a sociálně psychologického hlediska. BLOK C Blok C se zaměřuje na historii specifických poruch učení v České republice, současný systém péče a a legislativní vymezení péče o žáky s SPU, aktuální problémy a možnosti systémového řešení. BLOK D Blok D je věnován metodologicko-diagnostickým aspektům problematiky specifických vývojových poruch. Posluchači budou seznámeni s principy diagnostiky specifických poruch učení u nás, s užívanými diagnostickými kritérii i problémy s kritérii, tak jak jsou v současné době odborně diskutovány.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (08.09.2017)

Seznámení s teoretickými koncepty problematiky specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (03.10.2020)

Pro předmět je založen kurz v Moodle, zde budou studijní opory pro distanční výuku v rámci preventivních hygienických opatření. Přístupové heslo bude předáno studentům prostřednictvím mailové zprávy. 

První on-line výuka - pátek, 9. 10. 2020, 8.55, platforma Zoom, přístup bude studentům zaslán. 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.10.2019)
Špačková, K., & Kucharská, A. (2012). Nabývání rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Pedagogika, 62(1-2), 190-204.
KUCHARSKÁ, A. (1999). Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. Praha. Portál.
Krejčová, L., Zelinková, O., Balharová, K., Šemberová, K., & Bodnárová, Z. (2018). Specifické poruchy učení. Albatros Media as.
 
 
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (08.09.2017)

Forma výuky - přednáška.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (08.09.2017)

Výstupem z předmětu je zkouška - písemná, okruhy ke zkoušce = sylabus.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (29.10.2019)

Kurz poskytuje rozvoj ve čtyřech oblastech. Blok A Cílem bloku A je seznámit posluchače s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch. Těžištěm jsou dva tematické okruhy.První z nich je věnován vymezení konceptu SPU (tradičně zaměřeném především na problematiku dyslexie). Problematika specifických poruch učení je zakotvena do kontextu budování školních dovedností (specifické vs. nespecifické poruchy učení). Dále jsou představeny historické zdroje, které se zasloužily o formování poznání o mechanismech a příčinách SPU. Pozornost je věnována také současnému stavu poznání, v rámci kterého jsou diskutovány hlavní teorie SPU, zvažován je faktor ortografické hloubky jazyka. Druhý tematický okruh se zaměřuje na problematiku rozvoje gramotnostních dovedností. Důraz je kladen na teoretické modelování, které významně přispívá k pochopení individuálních rozdílů v nabývání základních školních dovedností a jehož prostřednictvím jsou posluchači seznámeni se základní odbornou terminologií. Kromě popisu vývoje gramotnostních dovedností jsou posluchači v rámci teoretických modelů seznámeni i s dalšími s dalšími skupinami slabých čtenářů, z nichž dyslexie je pouze jednou z nich. BLOK B V rámci tohoto bloku B bude problematika specifických poruch učení prezentována z vývojového a sociálně psychologického hlediska. V posledních letech došlo k odklonu pojetí, které ukotvovalo specifické poruch učení pouze do období mladšího školního věku a všímalo si obtíží jen z hlediska školní úspěšnosti. Bude sledován současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a zdůrazňován interdisciplinární přístup k řešení problematiky. Těžištěm výuky budou dvě témata. V prvním z nich bude problematika specifických poruch učení studována z hlediska vývojových etap, příp. hlavních vývojových obtíží daného období, s postižením charakteristických zvláštností jednotlivých typů SPU v daném věku. Druhá oblast si bude všímat sociálních kontextů SPU (sekundární psychosociální obtíže, dopad na žáka, vlivy v rodině, dopad SPU na postavení žáka ve třídním kolektivu, vrstevnické skupině aj.) BLOK C Blok C se zaměřuje na historii specifických poruch učení v České republice, současný systém péče a a legislativní vymezení péče o žáky s SPU. , aktuální problémy a možnosti systémového řešení. Důraz bude dáván na postižení společenských vlivů, které mají dopad na formy uskutečňované péče a vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Součástí tohoto bloku je i aktuálně od akademického roku 2017/18 dáván důraz na inkluzivní (společné) vzdělávání, s rozlišením kompetencí mezi školou, školním poradenským pracovištěm a školským poradenským zařízením. BLOK D Metodologicko-diagnostický blok, diagnostika specifických poruch učení, diagnostická kritéria Blok je věnován metodologicko-diagnostickým aspektům problematiky specifických vývojových poruch. Posluchači budou seznámeni s principy diagnostiky specifických poruch učení u nás, s užívanými diagnostickými kritérii i problémy s kritérii, tak jak jsou v současné době odborně diskutovány.

BLOK A Teoretický blok

Specifické vs. nespecifické poruchy učení 

  • význam a důsledky školní ne/úspěšnosti
  • ukazatelé školní úspěšnosti
  • zdroje výukových problémů (rodina, škola, žák)

Historický vývoj pojmu

  • medicínské pojetí
  • diskrepantní pojetí
  • kognitivní přístup

Teorie SPU

  • vizuální, fonologická, rychlého auditivního zpracování, mozečková, magnocelulární
  • ortografická hloubka pravopisu jazyka 

Problematika rozvoje rané gramotnosti

  • teoretické modely čtení a psaní
  • čtení jako komplexní proces – různé typy specifických obtíží 
  • problematika osovojování cizího jazyka

 

BLOK B Vývojové a sociální aspekty dyslexie

Vývojové aspekty SPU

  • předškolní věk – riziko dyslexie
  • mladší školní věk – první projevy,  diagnóza
  • starší školní věk, adolescence – sekundární psychopatologické projevy
  • dospělost – vysoké školy  

Sociální aspekty SPU 

  • dítě s SPU 
  • rodiče dítěte s SPU 
  • učitelé dítěte s SPU
  • spolužáci dítěte s SPU  

 

BLOK C Historie a stav SPU v ČR

  • vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity; 
  • školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU;
  • aktuální problémy dneška

 

Rozšíření:

SPU a společné (inkluzivní vzdělávání) vzdělávání: změny v legislativě - školský zákon, vyhláška o vzdělávání žáků se SVP (1.9.2016), úpravy paragrafu 16

Pojetí žáka se SVP, změny v paradigmatu přístupů k žákům s SVP - od dg. k podpůrným opatření, pěti stupňový systém podpůrných opatření. 

Úloha a kompetence školy, školního poradenského pracoviště, role školských poradenských zařízení (PPP, SPC), spolupráce ŠPP a ŠPZ. 

Stupně podpory u žáků s SPU: specifické přístupy v rámci 1. stupně péče (individualizovaný přístup učitele, plán pegagogické podpory, intervenční opatření u žáků s SPU, pedagogický asistent, pomůcky, hodnocení žáků s SPU. 

 

BLOK D Metodologicko-diagnostický blok

  • diagnostika SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmuzie) jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství;
  • aktuální problémy diagnostiky (diagnostika SPU ve zdravotnictví a v soukromém sektoru, diagnostika u dětí podprůměrných, diagnostika SPU v alternativních pedagogických; systémech či odlišných metodách výuky čtení ? např. genetická metoda, diagnostika rizika dyslexie, diagnostika SPU v období adolescence a dospělosti, pedagogická diagnostika učitele pro možnost individualizace ve vzdělávání);
  • psychologická diagnostika, psychologické vyšetření ? zásady, požadavky (např. informovaný souhlas). Etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence;
  • deficity dílčích funkcí, speciálně pedagogická diagnostika v oblasti percepčně kognitivních a motorických funkcích;
  • pedagogická diagnostika, diagnostika školního výkonu;
  • diagnostická kritéria ve světovém kontextu, problém s diagnostickými kritérii u nás.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.01.2018)

 BLOK A

CARAVOLAS, M.; VOLÍN, J. (2005) Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníků ZŠ. Praha : IPPP ČR, 2005, s. 8-12. ISBN 80-86856-06-2.

JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024730301, s. 45-105

KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Valentová, L. Školní poradenství I. Praha: UK PedF, 2013, s. 104-128.

KULHÁNKOVÁ, E. ; MÁLKOVÁ, G. Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psychologie, 2008, roč. 2, č. 4, ISSN 1802-8853 , dostupné  na  http://e-psycholog.eu/clanek/37

STANOVICH, KE. The Future of a Mistake: Will Discrepancy Measurement Continue to Make the Learning Disabilities Field a Pseudoscience?.Learning Disability Quarterly. US, 28, 2, 103-106, 2005. ISSN: 0731-9487.

ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení a chování In Speciální pedagogika v praxi Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha:Grada, 2012, s. 13-18.

ŠPAČKOVÁ, K. Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi 1 – 2/2016, L I , str. 95-107

 

BLOK B

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Zpravodaj Pedagogicko-psychologické poradenství : Etika v péči o klienta. Praha: IPPP ČR, 2007, č. 48, s. 28-44.

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Praha: PedF UK, 2014.

KUCHARSKÁ, A., ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu In  Školní poradenství II. Praha: Pedf UK, 2013 s. 192-221

MERTIN, V. Studenti s poruchami učení na vysoké škole. Pražské sociálně vědní studie, 2007, no. 19.

MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (ed.). Sociální aspekty dyslexie. Praha: UK Karolinum 2006.

Vyhláška č. 27/2016 Sb.o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

Vyhláška č. 72/2005 Sb ve znění 116/2011 Sb.o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona č. 82/2015 Sb.

 

BLOK C

KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, 1996, mimořádné číslo. Psychologické služby škole.

KUCHARSKÁ, A. (ed.). Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000, 2005.

KUCHARSKÁ, A. Metodika práce výchovného poradce v oblasti specifických poruch učení. Brno: MU Centrum pro další vzdělávání, 2002.

KUCHARSKÁ, A. Prevence, intervence a terapie specifických poruch učení. In Hadj-Moussová, Z. (ed). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003, s. 116-155.

MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995.

MATĚJČEK. Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MERTIN, V.; KUCHARSKÁ, A. Od diagnostických kritérií specifických poruch učení k poskytování péče všem potřebným dětem. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.

 

Legislativa pro inkluzivní vzdělávání 

http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-9-2017-do-31-8-2018

http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-1

Další informace na http://www.msmt.cz/vzdelavani/spolecne-vzdelavani-1

 

BLOK D

CIMLEROVÁ, P., CHALUPOVÁ, E., POKORNÁ, D. Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a v dospělosti. Praha: IPPP, 2007.

FUCHS, D., FUCHS, L. S. Introduction to Response to Intervention: What, why, and how valid is it? Reading Research Quarterly, 2006, vol. 41, no. 1, s. 93?99.

KUCHARSKÁ, A.; SLAVÍKOVÁ, I.; LEPOVÁ, R. Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování. Příloha Sborníku 1994. Praha: IPPP ČR, 1994.

KUCHARSKÁ, A. Diagnostika specifických poruch učení. In kol. Obligatorní diagnózy v PPP. Praha: IPPP, 2007.

LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení: Andre Inizan. Praha: IPPP ČR, 1999.

MATĚJČEK, Z. a kol. Zkouška čtení. Bratislava: Psychodiagnostika, 1987.

MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995.

MATĚJČEK. Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z. Kritéria pro hodnocení specifických poruch učení. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování : Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP 1994, s. 17?28.

MARTINCOVÁ, N. Diagnostika vývojových poruch učení a chování. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování: Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP 1994, s. 37?41.

MERTIN, V. Diagnostická kritéria pro specifické vývojové poruchy učení a chování. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování: Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP, 1994, s. 28?36.

MERTIN, V. Rozdíl mezi IQ a ČQ jako jedno z kritérií diagnózy dyslexie. Výchovné poradenství, 2002, no. 31, s. 9?12.

MERTIN, V. Modifikace testování dětí se SPU. Zpravodaj Pedagogicko-psychologické poradenství, březen 2006, no. 45, s. 27?31.

MERTIN, V. Reakce na intervenci - nové kritérium při diagnostice specifických poruch učení. Pražské sociálně vědní studie, v tisku.

MEYEN, E., Let´s not Confuse Test Scores with the Substance of the Discrepancy Model. Journal of Learning Disabilities, 1989, vol. 22, no. 8, s. 482?483.

NOVÁK, J., Doporučení k akceptování základních kritérií pro stanovení diagnostických závěrů u vývojových dyslexií, dysgrafií a vývojových dyskalkulií. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování: Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP 1994, s. 42.

NOVÁK, J. Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno: Psychodiagnostika, 1997.

NOVÁK, J. Diagnostika specifických poruch učení v českém jazyce. Psychodiagnostika: Brno, 2002.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2002.

ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál, 2001.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK