PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - OPNO4O041B
Anglický název: Media Education
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (22.04.2021)
Předmět uvádí studující do oboru, který je klíčový pro budoucí učitele základů společenských věd, neboť ho budou později učit. Proto je koncipován podvojně: jednak ukazuje, jak médiím rozumět, jednak provádí praktický nácvik toho, jak o nich učit. Poskytuje tedy jak pohled společenských věd na roli médií v současné společnosti, tak pohled didaktický, orientovaný na výukovou praxi. Z obou hledisek – teoretického i didaktického – zvyšuje mediální gramotnost studujících a ukazuje cesty, jak napomoci budoucím pedagogům a pedagožkám v tom, aby později sami mohli mediální gramotnost zvyšovat u těch, koho budou vzdělávat. Vzhledem k současným trendům v teorii masového šíření informací nejsou média pojímána pouze úzce jako klasické sdělovací prostředky, nýbrž jako každá mediovaná sociální komunikace, která a) určitou měrou formuje a zároveň zrcadlí sociální vědomí, b) spoluustavuje a zároveň vyjadřuje veřejný prostor současných společností.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (18.08.2019)

Cílem předmětu je, aby si studující osvojili znalosti a dovednosti uvedené v anotaci. Získají přitom schopnost orientovat se v komplexním světě současné mediální komunikace, naučí se kriticky analyzovat mediální sdělení a rozpoznat různé podoby manipulativního používání informací ve veřejném prostoru a v sociálních sítích. Zvláštní pozornost je věnována tomu, aby studující dokázali identifikovat a fundovaně reflektovat dezinformace, hoaxy a tzv. fake news a byli díky tomu s to analyzovat rizika, jimiž tyto fenomény mohou ohrožovat demokratickou společnost. Cílem kurzu je i procvičit schopnost vyučovat o všech těchto tématech na nižších vzdělávacích stupních tak, jak to odpovídá kvalifikačním požadavkům kladeným na učitele základů společenských věd. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (22.04.2021)

Povinná literatura:

Anderson, Benedict R. O'G. Představy společenství: úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1490-8.

Thompson, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0652-6.

TKACZYK, M., P. POSPĚCH, J. MACEK. Analýza mediálního pokrytí uprchlické krize. Výzkumná zpráva 14. 12. 2015.

Trampota, Tomáš a Vojtěchovská, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.

Doporučená literatura:

ASKEW, K. – R. R. WILK (eds.) The Anthropology of Media: A Reader. Oxford: Blackwell Publishers 2002. ISBN 978-0631220947.

JIRÁK, J., KÖPPELOVÁ, B.Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.

SAMEK, Tomáš. "Poutník mediální krajinou." In: T. Samek, Tahle země je naše: Český a německý veřejný prostor v deiktické perspektivě, Pardubice: Univerzita Pardubice 2016. ISBN 978-80-7395-993-7.

STREET, John. Mass Media, Politics and Democracy. New York: Palgrave 2001. ISBN 978-1403947345.

VOLEK, Jaromír a URBÁNIKOVÁ, Marína. Čeští novináři v komparativní perspektivě: hybridní, virtuální a mizející žurnalisté v post-transformační fázi. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2699-6.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (22.04.2021)

 

1. Role a význam mediální výchovy v rámci výuky základů společenských věd
2. Masová média a vzdělávání
3. Přímá a mediovaná komunikace
4. Masová média a moderní sociální vědomí
5. Média a jejich vlastníci
6. Serióznost a bulvárnost
7. Tisk
8. Rozhlas a televize
9. Sociální média a ověřování faktů. Dezinformace a fake news. Hoaxy
10. Percepce zpráv, dopady na společenské klima, výroční zprávy o extremismu a koncepce boje proti extremismu
11. Média a politika
12. Orientovat se v dnešním světě: média a veřejný prostor. Média a občan.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (10.09.2019)
  • Aktivní účast v hodinách
  • Prezentace k tématu, popřípadě další skupinové projekty
  • Písemně vypracované otázky k četbě
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK