PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Classic works of mathematics education - OPNM4M102C
Anglický název: Classic works of mathematics education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OKNM3M015A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (02.02.2022)
The aim of the course is to get the students acquainted with some of the classical works in mathematics education. During the course, the students will read and discuss selected passages from the works of George Polya, Imre Lakatos and Hans Freudenthal. We will begin with the book of George Polya: Mathematical Discovery, On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving and we will discuss the concept of heuristics. The second will be the book of Imre Lakatos(1972): Proofs and Refutations and we will focus on creating concepts and definitions. As the third work, we will discuss Hans Freudenthal (1972): Mathematics as an Educational Task, in terms of the relationship between mathematics and the real world. Finally, we will return to the past of didactics of mathematics to the book of Felix Klein (1908): Elementary Mathematics from Advanced Standpoint.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (28.01.2022)
Celková časová zátěž studenta 135,0
   
Přidělené kredity 5
Zakončení Z
   
Přímá výuka  
   
Cvičení: 15 hod
   
Příprava na výuku  
   
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 45 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
   
Literatura - angličtina
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (28.01.2022)

Freudenthal, H. (1972): Mathematics as an Educational Task, Springer.

Klein, F. (1908): Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint.

Lakatos, I. (1972): Proofs and Refutations. Cambridge University Press.

Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (03.02.2022)

Every student will present an exposition of the fundamental ideas of a particular chapter of the discussed books.

The chapters will be agreed upon on the first seminar.

The final evaluation will take into consideration this exposition as well

as his activity during the discussion of the presentations of other students.

Students, who for some reasons will not be able to have their presentations

in person will send in a written essay in English, having 5 to 10 pages.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. (28.01.2022)

In the course we will read and discuss three books:

George Polya: How to solve it?

           1. Polya's general approach to mathematics education as problem solving

           2. Polya's set of questions, which a teacher should ask a student in order to help him

           3. Polya's concept of analogy and of heuristics in mathematics education

Imre Lakatos: Proofs and Refutations.

          4. Lakatos' approach to mathematics education as conceptual development

           5. Lakatos' fundamental notions as monster barring, lemma incorporation

           6. The possibility to transfer these notions to other areas than theory of polyhedra

Hans Freudenthal: China Lectures

          7. Freudenthal's approach to mathematics education as exploratory activity

          8. The basic notions of Freudenthal's realistic mathematics

          9. Discussion of basic mathematical notions as introduced by Freudenthal

         10. A comparison of the three approaches - their differences and common features

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK